Monday 9 July 2012

Tips Membeli Kereta Terpakai


Pengenalan

Catatan ini adalah berdasarkan pengalaman peribadi aku.  Sekadar untuk share dengan pembaca-pembaca yang melawat blog aku ni.  Aku bukanlah pomen atau pakar yang tau serba serbi tentang kenderaan.  Sekiranya anda ingin komen atau bertanyakan aku janganlah anda bertanyakan aku seperti anda bertanyakan kepada seorang pomen. 

Buat Pilihan Jenama Yang Tepat Sebelum Membeli Kereta

Pilihan yang tepat amat penting sebelum anda memutuskan untuk membeli kereta. Beberapa perkara yang mesti dipertimbangkan.... kecuali anda memang betul-betul berminat dengan kereta dan jenama tersebut, kalau tak beli anda boleh jadi makan tak lalu mandi tak basah.... juga anda orang berduit bolehlah teruskan dengan minat anda.

Perkara utama yang mesti dipertimbangkan ialah:

a. Reliability
Reliabilty dan quality sepatutnya menjadi perkara utama dalam memilih kereta. Ketepatan dalam memilih jenama yang berkualiti mengelakkan anda tidak perlu mengeluarkan wang dan masa yang banyak untuk berulang-alik ke bengkel. Biasanya kereta ini tak banyak meragam... selesa dipakai dan handlingnya baik walaupun usia melebihi 10 tahun.

b. Pilihlah kereta yang banyak dipakai orang dan masih ramai lagi orang yang memakai jenama ini walaupun usia kereta sudah lanjut. Biasanya kereta-kereta yang banyak dipakai orang mudah untuk mendapatkan spare part. Spare partnya pun tidaklah mahal sangat. Jenama proton (tak semua model) dan perodua dari buatan tempatan mungkin boleh dipertimbangkan. Begitu juga jenama dari Jepun seperti Toyota, Honda dan Nissan merupakan pilihan ramai.

c. Maintenance rendah. Bagi orang yang ingin jimat duit lebih baiklah cari kereta yang senang untuk dijaga dan kosnya agak rendah untuk dibaiki. Kereta-kereta Korea dan Eropah biasanya spare part mahal dan kadang-kadang susah untuk dapatkan spare partnya.

d. Harga kereta. Biasanya kereta yang kurang demand di pasaran harganya agak murah walaupun masih baru...kenape? Faktornya adalah sebagaimana yang dibincangkan di atas.

Berhati-Hati Semasa Membeli Kereta Terpakai

Biasanya kereta-kereta yang ada dijual di kedai-kedai used car ada 'masalah', sama ada sedikit atau banyak.  Sekiranya anda tersilap beli anda akan menghabiskan duit dan masa dengan keluar masuk woksyop.  Semasa melihat-lihat kereta yang nak dibeli sebaiknya fikirkan dulu kenapa agaknya owner asal jual kereta ni...  Ada sebab-sebab tertentu orang jual kereta di antaranya;

a.  Tak mampu bayar hutang yangmana akhirnya terpaksa dijual. Biasanya kereta ini masih baru dan untung juga owner kedua kerana kereta ini kurang masalah atau tidak ada masalah langsung - pakai je. Ada juga kereta yang ditarik dan dibeli oleh used car semasa lelongan bank.

b.  Pada pandangan aku orang kaya terutama ahli perniagaan biasanya tak pakai lama kereta iaitu sekitar 3 tahun shj (itupun dah dikira lama). Mereka akan sentiasa mengikut perkembangan model kereta ..yalah banyak duit katakan...dan bagi mereka kereta adalah untuk menunjukkan keyakinan kepada customer mereka. Biasanya orang kaya akan lanyak kereta mereka cukup-cukup...ya lah tak ada niat pakai lama katakan.. .Namun ada juga yang orang kaya yang ada sampai 5/6 biji kereta..so yang ni kereta mereka tak lasak kerana kurang diguna.

c. Owner asal jual kerana kereta sudah mengalami accident yang teruk.

d. Ada orang jual kereta kerana sudah tak tahan asyik berulang alik worksyop...bukan kerja kat woksyop tapi terpaksa ke sana kerana kereta meragam.

e. ada orang jual kereta kerana tak puas hati dengan performancenya.

f. Kereta yang umurnya melebihi 5 tahun biasanya terdapat parts yang perlu ditukar.  Ini adalah kerana parts kereta ada expired. Contohnya timing belt boleh dipakai untuk 60ribu (bagi kenderaan buatan Korea) dan 100 ribu (bagi kereta Malaysia dan Jepun).

Cara Memilih Kereta Terpakai

a. Bawa pomen, sebaik-baiknya bawalah pomen itu untuk cek kereta yang anda nak beli kereta mereka merupakan pakar kereta.  Sekali pandang dan sekali start sahaja pomen sudah tau baik buruknya kereta tu.

b. Periksa keadaan cat kereta.  Kereta yang mempunyai cat asal adalah lebih baik untuk dibuat pilihan.  Biasanya pihak used car akan cat kereta-kereta yang akan dijual supaya kelihatannya lebih menarik.  Sekiranya kereta yang telah dicat semula pastikan warnanya adalah warna asal.  Nak tahu warna asal cek pada bahagian enjin.  Biasanya warna asal akan tercatat (engraved) pada bahagian badan kereta berhampiran dengan enjin. 


Sekiranya warna yang tercatat adalah berlainan dengan warna terkini padahal kereta masih baru iaitu sekitar 5 tahun ke bawah kemungkinan kereta itu sudah mengalami kemalangan yang teruk. Catatan warna asal juga terdapat pada geran kereta.  Sekiranya warna terkini adalah sepertimana yang ada pada 'engraving' atau pada geran, anda boleh cek bahagian dalaman kereta seperti bahagian enjin, bahagian antara badan dan pintu kereta, dalam boot dan lain-lain bahagian terutama bahagian yang tersembunyi. 


Bahagian-bahagian ini pasti ada perbezaan dengan bahagian luar, biasanya bahagian dalaman kenderaan warnanya adalah pudar.  Sekiranya bahagian dalaman ini ada kesan baru di cat kemungkinan juga kereta telah mengalami kemalangan atau warna pada compartment enjin totally berlainan; cth dalam compartment warna biru tetapi bahagian luar badan sudah di spray putih, confirm kereta ni ada accident teruk. Dinasihatkan juga agar tidak melihat kereta semasa hujan atau kereta basah. Kalau tengok masa ni semuanya nampak bagus.

c.  Periksa bahagian bawah badan kenderaan.

Anda juga boleh cek keseluruhan bahagian bawah kereta tentang kemungkinan terdapat kesan kemek atau kedudukan parts yang tak sama. Kereta yang pernah mengalami kemalangan bahagian bawah susah untuk dibetulkan dan tidak boleh buat alignment.  Jadi anda terpaksa sentiasa menukar tayar kerana bunga tayar cepat haus sebelah. Anda juga boleh cek kedudukan tayar kereta. Tayar depan mesti selari dengan tayar belakang. Boleh cek dengan cara pejam sebelah mata dari kedudukan tayar depan dan perhatikan ke arah tayar belakang sama ada tayar depan dan belakang sama atau tidak. Juga cek kebocoran minyak hitam dan minyak gear, sekiranya ada kesan minyak menitik atau kesan minyak yang banyak dalam enjin elakkan beli kenderaan ini kelak anda terpaksa menghabiskan duit untuk repair.  Anda boleh juga minta supaya pihak used car repair enjin. Tetapi pada pandangan saya elakkan beli kereta ini kerana sekiranya mereka repair, mereka repair paling minima.

d.  Bahagian dalaman kenderaan.

Cek bahagian dalam kereta, sekiranya bahagian dalam kereta terutama dashboard, bahagian tengah konsol gear dan lain-lain, sekiranya plastik-plastik ini tercalar dan nampak lusuh ertinya tuan asal kurang  memperdulikan kenderaannya,  Periksa juga semua butang dan suis, barang elektronik seperti power window, signal, lampu, wiper, aircond dan lain-lain di 'on',.  Aku pernah terjumpa kereta yang apabila dipasang lampu besar, enjin akan terpadam.  Ini bererti sistem elektriknya tidak baik.  Jangan beli kereta ini.  Biasanya pihak used car akan bagi kita bateri lama. Jadi demand dengan mereka supaya belikan yang baru atau pastikan voltan masih tinggi, kalau tidak jangan beli kereta ini.  Pastikan aircond sejuk, sekiranya aircond tidak sejuk atau rosak, jangan beli kereta ini sekalipun salesman berjanji akan repair.  Aku sendiri pernah terkena; aku dah sedar bahawa aircond tak sejuk tetapi dah berkenan sangat dengan kereta ni, aku mintak pihak used car repair.  Apa yang jadi ialah semasa aku mula-mula ambil kereta tu, aircondnya sejuk tetapi setelah beberapa hari pakai aircond tak sejuk.  Aku complain kat used car tu balik tapi dah terlambat, duit sudah dibayar cina tu kata tak ada perjanjian warranty.

e. Warranty

Sebaiknya anda minta warranty untuk kereta terpakai yang dibeli.  Warranty kereta 2nd hand tak lama iaitu sekitar 2 minggu hingga 3 bulan bergantung kepada used car.  Kebanyakannya mereka tak berani nak bagi warranty kecuali pembeli yang minta. Sekiranya ada perjanjian warranty, minta salesman catat di bahagian resit.  Sekiranya mereka tak berani bagi warranty lebih baik abaikan kereta tu. Used car bersepah kat mana2 terutama bandar-bandar besar.

f.  Jangan tunjukkan anda terlalu berminat dengan kenderaan itu.

Sekiranya anda tunjukkan minat yang berlebihan, di sinilah pihak salesman akan berusaha memujuk anda supaya terus saja letak deposit, ingat selepas anda tinggal deposit jangan harap anda akan dapat balik duit itu melainkan anda terpaksa juga beli kereta tu atau deposit anda lesap.  Sebenarnya anda mempunyai masa yang banyak untuk memilih dan memikirkan kereta yang terbaik untuk anda.

6.  Periksa enjin

Buka bonet dan cek bahagian enjin. Sekiranya enjin belum dibersihkan minta salesman cuci enjin, esoknya cek sekali lagi enjin yang sudah dibersihkan dan pastikan tiada minyak yang keluar.  Kemudian cuba hidupkan enjin, pastikan enjin dapat dihidupkan sekali atau dua kali start sahaja.  Tekan pedal minyak dan cek asap yang keluar, jangan beli kereta yang asapnya masyaallah berkepul-kepul keluar dari exzos kecuali enjin diesel. Asap yang banyak keluar menandakan kereta kena overhaul.  Tali kipas, tali aircond dan tali enjin juga pastikan tidak nampak kesan pecah.  Water hose juga boleh dicek dengan ditekan dengan menggunakan dua jari, sekiranya terasa ada bunyi seperti hose sudah rapuh minta salesman tukarkan. Biasanya hose boleh bertahan sehingga 8 atau 10 tahun.

7. Mileage

Carilah kereta yang mempunyai mileage yang rendah.  Kereta yang mempunyai mileage tinggi biasanya maintenencenya juga tinggi.

8. Tayar

Carilah kereta yang mempunyai tayar baru dan bunga masih banyak.  Sekiranya tayar telah botak, minta salesman gantikan dengan baru - kalau dia nak bagi secondhand tyre; jangan terima.  Awas! tayar 2nd hand  mempunyai tarikh luput walaupun bunga masih banyak.  Biasanya tayar buatan Malaysia jangka hayatnya ialah 5 tahun dan tayar import 3 tahun. Mesti diingat ramai orang sukakan tayar 2nd hand kerana ianya murah walhal tayar itu sudah tidak selamat.  Banyak juga kes-kes kemalangan kerana tayar pecah.

9. Test Drive

Kereta yang nak dibeli mestilah di test drive.  Sebaiknya driving yang boleh mencapai 100+ km/h. Apabila anda sedang test drive cubalah dengar bunyi2 yang asing sekiranya ada, kalau ada bunyi asing seperti bunyi bising pada gear box atau kereta bergegar sebaiknya elakkan membeli kereta ini. Ada juga salesman berkeras tak bagi kita test drive... kononnya takut rosak, so don't ever ever beli kereta ni, kita pun mesti berkeras, tak bagi test tak jadi beli.

10. Resit Sercive

Sebaiknya cuba dapatkan resit service kereta tersebut dengan salesman. Biasanya kereta yang berusia 5 tahun ke bawah masih ada lagi resit-resit service sekiranya owner asal serahkan kepada used car. Masa aku trade in kereta aku dulu pun pihak used car minta semua resit service dan yang berkaitan dengannya. Pada resit ini akan tercatat semua aduan yang telah dibuat oleh tuan kereta yang asal. Jadi secara tak langsung kita akan dapat tahu sejarah service dan pemeriksaan yang telah dibuat di pusat-pusat service bertauliah.

100 comments:

  1. hmmm...patut aq bukak blog ni dri dulu lgi...hihi

    ReplyDelete
  2. assalam...sy nk tnya ckit...saya ingt nk beli kereta chevy aveo 2nd...agk2 ok x dr segi kualiti n maintainance?

    ReplyDelete
  3. Walpun bukan pomen...p bg nasihat mcm pro gak...tema kaceh..

    ReplyDelete
  4. salam... kalo bmw tu ok ke?saje je tye...kalo dah kata depa lanyak takut lak dgr ..haha

    ReplyDelete
  5. salam bro..tumpang tanya,macam mana nak check mileage kereta berdasarkan kes nie

    toyota altis tahun 2005
    mileage : 70k+++
    kereta dah 8 tahun tapi mcm xlogik mileage dia tue. so cam ne kita nak pastikan mileage tue betul ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Logik pe..kreta aku 4 tahun baru 34k+++ kalau 8 tahun baru 72k+++..jarang jalan kereta tu..jalan pun dekat2 je..:P

      Delete
    2. Call toyota service boleh check last km dan sbgainya... kayakan cina bohong... tak bohong bukan cina la... utamakan peniaga melayu

      Delete
    3. Assalamualaikum bang
      Saya nak bertanya tentang masalah kerera used car yang jenema Peugeot 3008 adakah kereta model ini bagus kerana ianya model SUV ada apa apa komen tak bang? Tq

      Delete
    4. Assalamualaikum bang
      Saya nak bertanya tentang masalah kerera used car yang jenema Peugeot 3008 adakah kereta model ini bagus kerana ianya model SUV ada apa apa komen tak bang? Tq

      Delete
  6. Tq ...info anda sangat berguna kerana saya tgh mencari kereta 2nd jgk ni.

    ReplyDelete
  7. agak2 merc a170 avantgarde thn 2006 berbaloi tak angkat?

    ReplyDelete
  8. naka tanya saya nak trade in kereta persona tahun 2010 coz dah xmampu bayar. saya nak trade in ngan kereta 2nd tapi hutang kat bank da 45k lagi.. ada sape2 leh bantu x?

    ReplyDelete
  9. dah terlambat..aku da beli keta sekon..dlm poses tukar nama..malah geran xtengok lansung...deposit da bayar....mintak2 selamat

    ReplyDelete
  10. honda city ivitech 2006 40k OTW
    .Mitak2 selamt blaka

    ReplyDelete
  11. ya...mmg ada kereta yg sudah 10 tahun pun...tp miliege baru 80k....kdg2 tuan kereta hanya guna kereta sat sat saja....sekadar pusing pekan dan balik rumah...ini pengalaman tgk kereta ayah sy sendiri...









    ReplyDelete
  12. "sebaik-baik manusia adalah yg mmberi mnfaat kpd org lain"

    and that's you, dear Blogger.
    Thanks a lot, ya!

    ReplyDelete
  13. As Salam . Pendapat Tuan mengenai Chevrolet Captiva tahun 2009 atau 2010 dari segi maintenance, spare parts dan lain-lain . .

    ReplyDelete
  14. Chevy dr GM motor US. Captiva Dipasang di Thailand. Kawan sy pakai optra dan dia kata amat puas hati dgn kereta chevy. Cuma sparepart agak mahal. Sy x ade pengalaman dgn captiva.

    ReplyDelete
  15. macam mana dgn diesel engine pulak Tuan? saya fikir nak ambik used captiva 2.0 diesel tahun 2009 . .

    ReplyDelete
  16. Honda city 2nd thun 05-07 agak2 ok x kreta ni???mcmane dgn maintnance kreta ni

    ReplyDelete
  17. klu mileage da lebih dari 100k mcm mna yup ?

    ReplyDelete
  18. Salam.bleh x bgtaw cmne cara nk mengesan smada kreta 2 bekas dilanggar belakang or x ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Tengok perbezaan cat bumper, bonet, bhg dlm boot, lantai boot (tempat tayar spare). 2. Tengok garisan2 pd lantai boot. Yg ori garisan cantik. 3. Tak ada kesan plaster simen (lantai berkarat mungkin tlh diplaster.

      Delete
    2. waalaikomsalam... tgk bhgian pnyambungan depan dan blakang kereta... yg paling penting bila mmbeli kereta ialah body kereta sbab takkan boleh repair mcm enjin... (khairur used car dealer)

      Delete
    3. waalaikomsalam... tgk bhgian pnyambungan depan dan blakang kereta... yg paling penting bila mmbeli kereta ialah body kereta sbab takkan boleh repair mcm enjin... (khairur used car dealer)

      Delete
  19. Tips Membeli Kereta
    http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/08/tips-membeli-kereta.html

    ReplyDelete
  20. tq bro..information sangt berguna.

    ReplyDelete
  21. Salam, nak tumpang tanya boleh tak miliege kereta asal ditukar atau modify?

    ReplyDelete
  22. NAK TANYA, MCM MANA NAK CAM KERETA TU KENE BANJIR ATAU TIDAK?

    ReplyDelete
  23. NAK TANYA, MCM MANA NAK CAM KERETA TU KENE BANJIR ATAU TIDAK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah nk kenal pasti. Sbb semua bhg dlm n luar kereta akn dicuci. Biasanya kereta akn diservis dan dibaiki slps banjir. Klu x baiki kereta x hidup. Ikut pengalaman kwn2 kereta yg tenggelam banjir tiada masalah slps dibaiki. Wallahu a'lam. Kena tanya pengalaman org lain

      Delete
    2. Susah nk kenal pasti. Sbb semua bhg dlm n luar kereta akn dicuci. Biasanya kereta akn diservis dan dibaiki slps banjir. Klu x baiki kereta x hidup. Ikut pengalaman kwn2 kereta yg tenggelam banjir tiada masalah slps dibaiki. Wallahu a'lam. Kena tanya pengalaman org lain

      Delete
  24. Salam.nk tnye..siapa yg harus bertanggungjawab pd kerosakan kereta ?owner lama ke baru?contohnya kalau owner baru tu masih drive kereta tu dalam daerah owner lama?Ada warranti ke sekiranya kereta tu rosak walaupun dh buat pertukaran nama di bank Dan jpj?mohon dibantu..

    ReplyDelete
  25. Bergantung kpd perjanjian. Brp lama owner asal nk bg warranty...(sekiranya beli di tgn org..cth kawan). Ada juga kedai kereta terpakai yg memberi warranty sehingga setahun....tp kebanyakan kedai x bg warranty atau warranty sebulan hingga 3 bln shj.

    ReplyDelete
  26. Bergantung kpd perjanjian. Brp lama owner asal nk bg warranty...(sekiranya beli di tgn org..cth kawan). Ada juga kedai kereta terpakai yg memberi warranty sehingga setahun....tp kebanyakan kedai x bg warranty atau warranty sebulan hingga 3 bln shj.

    ReplyDelete
  27. Assalam. Untuk makluman, sy nk beli mpv trpakai secara tunai. Bajet dlm rm30k. Mpv trsebut mstilah jimat minyak & spare part mdh diperolehi kerana akn digunakan utk hntr & ambil ank kt sekolah, jln2 hujung minggu & semasa blk kampung. Pada pendapat saudara, mpv mane yg plg sesuai dgn sy? Tq.

    ReplyDelete
  28. Assalam. Untuk makluman, sy nk beli mpv trpakai secara tunai. Bajet dlm rm30k. Mpv trsebut mstilah jimat minyak & spare part mdh diperolehi kerana akn digunakan utk hntr & ambil ank kt sekolah, jln2 hujung minggu & semasa blk kampung. Pada pendapat saudara, mpv mane yg plg sesuai dgn sy? Tq.

    ReplyDelete
  29. Sy student nak beli kete under 10k, mintak pendapat antara kancil, savvy dan wira, mna paling berbaloi utk sy pakai, dari segi mantainance, minyak dan sebagainya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Savvy...kos maintenance sgt tinggi..wira n kancil ada kelebihan masing2..kos maintenance kedua2nya berpatutan.

      Delete
    2. Savvy...kos maintenance sgt tinggi..wira n kancil ada kelebihan masing2..kos maintenance kedua2nya berpatutan.

      Delete
  30. Salam tuan, kebanyakan kedai used car di lembah kelang mintak kita letak deposit dulu sebelum test drive....kalau dh letak deposit...nk tk nk kene amik dgn dia gak kalau loan kereta tu x lulus...ade ke kedai yg bg test tanpa letak deposit...

    ReplyDelete
  31. Tu taktik used car utk dpt pembeli...anda jgn tunjuk berkenan sgt dgn kereta tu...x dpt test drive tpt tu.. cari tpt lain..
    Once dia dah pegang duit kita...susah nk bg balik.

    ReplyDelete
  32. Tu taktik used car utk dpt pembeli...anda jgn tunjuk berkenan sgt dgn kereta tu...x dpt test drive tpt tu.. cari tpt lain..
    Once dia dah pegang duit kita...susah nk bg balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin...aritu sy ade survey kereta waja...dia suh sy depo 4k....hu3...

      Delete
    2. Admin...aritu sy ade survey kereta waja...dia suh sy depo 4k....hu3...

      Delete
  33. Admin...sy tgh plan nk beli waja 2nd...tp...ade yg nasihatkn utk beli waja thn under 2005....ape pendapat admin?

    ReplyDelete
  34. Admin...sy tgh plan nk beli waja 2nd...tp...ade yg nasihatkn utk beli waja thn under 2005....ape pendapat admin?

    ReplyDelete
  35. Salam admin...sy tgh survey honday city 2010...harga 48k..monthly 9thn $600, adakah lebih baik sy amik Preve baru $650 9thn? rasa mcm lebih baik baru...

    ReplyDelete
  36. Sorry admin..sy tlg jwb..hehe..kreta baru confirm ada waranty..blh call 016-5563782 utk dptkn faedah yg berbaloi.. :-)

    ReplyDelete
  37. Sorry admin..sy tlg jwb..hehe..kreta baru confirm ada waranty..blh call 016-5563782 utk dptkn faedah yg berbaloi.. :-)

    ReplyDelete
  38. 2 buah perodua myvi 1.3 auto tahun 2010 untuk dijual..

    kereta 1...tip top harga rm32,000

    kereta 2....aircon bermasalah rm24,500

    ReplyDelete
  39. salam,saya Hisham, mohon bantuan admin utk pencerahan.
    Saya ingin memiliki kereta evo, setelah survey, sya
    dapati 3-4 buah evo dalam kemampuan budget saya( tahun 2009 keatas,bawah rm60k).sya bersyukur kerana ada pilihan kereta dlm kemampuan budget, dlm masa yg sama ragu2 sebab
    agak murah.

    ReplyDelete
  40. ops lupa beritahu model-lancer 2.0(hisham)

    ReplyDelete
  41. Salam..sy dah terbeli sebuah kereta honda city thn 09 mileage 67k++ dgn harga 49900 otr pada bln 11 thn 2015. Kesilapan sy adalah tidak menyelidik terlebih dahulu sejarah owner terdahulu kerana tertarik dgn keadaan kereta yg baik. Setelah byr duit booking baru used car bg salinan geran. Rupa2nya bekas kereta sewa. Agak kecewa lps dah tahu sape owner kereta itu sebelum ini. Tp nk buat cm ne..duit booking dah byr. Loan pn dah submit ke bank. So far lps dah pakai kereta ni lbh krg hampir 7 bln x de masalah. Terubat la sikit kekecewaan. Cuma skrg ni sy nak tahu apa polisi company kereta sewa dlm pengurusan kereta2 sewa mereka. Adakah ianya diselenggara dgn baik dan adakah betul andaian sy lps 5 thn digunakan kereta2 tersebut akn dijual? Apa pandangan tn tentang membeli kereta sewa terpakai. Adakah ianya bagus atau sebaliknya. Pelawat2 lain kalau pnh ada pengalaman yg sama dgn sy boleh kongsikan pengalaman anda. Terima kasih..

    ReplyDelete
  42. Salam..sy dah terbeli sebuah kereta honda city thn 09 mileage 67k++ dgn harga 49900 otr pada bln 11 thn 2015. Kesilapan sy adalah tidak menyelidik terlebih dahulu sejarah owner terdahulu kerana tertarik dgn keadaan kereta yg baik. Setelah byr duit booking baru used car bg salinan geran. Rupa2nya bekas kereta sewa. Agak kecewa lps dah tahu sape owner kereta itu sebelum ini. Tp nk buat cm ne..duit booking dah byr. Loan pn dah submit ke bank. So far lps dah pakai kereta ni lbh krg hampir 7 bln x de masalah. Terubat la sikit kekecewaan. Cuma skrg ni sy nak tahu apa polisi company kereta sewa dlm pengurusan kereta2 sewa mereka. Adakah ianya diselenggara dgn baik dan adakah betul andaian sy lps 5 thn digunakan kereta2 tersebut akn dijual? Apa pandangan tn tentang membeli kereta sewa terpakai. Adakah ianya bagus atau sebaliknya. Pelawat2 lain kalau pnh ada pengalaman yg sama dgn sy boleh kongsikan pengalaman anda. Terima kasih..

    ReplyDelete
  43. Kalau sy trade-in kereta viva elite tahun 2012 dgn vios 2010 second ok x? Mohon nasihat .. Email sy underzone0959@gmail.com pada yg back Bantu atau nasihat .. Atau siapa2 pakar kereta boleh teman peg used car tgk kereta .. Nnti sy bagi upah .. Pape pm ..

    ReplyDelete
  44. Kami plan nak beli kereta lg tahun depan,harap dpt buat pilihan yg tepat. Kena istikharah nampaknya. Tq admin.

    ReplyDelete
  45. Kami plan nak beli kereta lg tahun depan,harap dpt buat pilihan yg tepat. Kena istikharah nampaknya. Tq admin.

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum and Salam sejahtera, saya nak dapat kan beberapa pendapat lagi dari bro/sis dalam ni sy berminat dengan kenderaan jenis honda civic FD tapi tak mampu untuk ambil yang baru so memang bercadang nak tengok used car jer...jadi agak ragu2 untuk memilih kedai used car mana yg okey..if sis/bro ad suggestion just WS 01116504225 / niysakali@gmail.com

    TQ & Wassalam

    ReplyDelete
  47. aduhh... penin gak nk beli keta seken ni...

    ReplyDelete
  48. Salam..nak tanye sikit, sya nak beli keta trpakai myvi se 1.3 keluaran 2010 tapi first owner tu beli tahun 2012 so mileage dia dah smpai 73k.. nak mintak pndapat, okey ke tak okey tu?

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  50. Skjp lg sy nk g tgk keta proton saga blm wrna merah..tips ni amt mmbntu alngkh bgsny klau bro ada kt lhd dtu sbh ni bole ajk p tgk keta tu..keta tu tokey kdai swh p byq kt kdai ja xdk dokumen apa2 klau nk bole mek trus n byr bln strusnya rm340 manual.tokey tu knl sy dh lme jgk..nsb bek ada tip cmni bole la bg tunjuk ajr

    ReplyDelete
  51. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  52. Skjp lg sy nk g tgk keta proton saga blm wrna merah..tips ni amt mmbntu alngkh bgsny klau bro ada kt lhd dtu sbh ni bole ajk p tgk keta tu..keta tu tokey kdai swh p byq kt kdai ja xdk dokumen apa2 klau nk bole mek trus n byr bln strusnya rm340 manual.tokey tu knl sy dh lme jgk..nsb bek ada tip cmni bole la bg tunjuk ajr

    ReplyDelete
  53. Salam..kalau tertarik dengan kereta honda fd 1.8 tahun 2007..keadaan running condition..owner pakai hari2 ulang alik kerja..harga pon macam ok..cuma kemuyskilan saya skrg ni mileage yg agak tinggi..229k km..adakah berbaloi utk saya beli?

    ReplyDelete
  54. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

  55. Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via email:
    mrwilliam751@gmail.com

    (1) Full Name
    (2) Full Address
    (3) Country
    (4) Age
    (5) Occupation
    (6) Tell phone number
    (7) Sex:
    (8) Loan Amount needed:
    (9) Loan Duration

    Email us at: mrwilliam751@gmail.com

    ReplyDelete

  56. Do you need an urgent loan we offer worldwide loan to who in need of loan the business opportunity you having being looking for is here again. email us now at: mohanmendcompany01@gmail.com

    ReplyDelete
  57. kena cari pomen dulu untk gi check kereta yg nk dibeli

    ReplyDelete
  58. salam admin.. saya nk tukar kereta ambil kereta second hand.. loan dengam bank masih ada rm27k.. so mcm mna ye nk buat untuk dptkan pinjaman kenderaam dengam bank.. agak2 boleh lulus x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya anda trade in keta lama in sya Allah loan boleh lulus. Atau maklumkn kpd pihak bank keta lama sudah di trade in

      Delete
  59. sy takde pengalaman beli kereta 2nd hand.
    sy mencari kereta auto dgn bajet rm6500. ade survey kt mudah.my.
    ade tengok2x kereta kancil n wira area selangor & KL.
    Tp sbb xde pengalaman & xde kawan pomen @ pro psal kereta, sy risau nk beli. ade x sesiapa boleh bantu sy? kalau ada, bleh email sy di nasab2111@gmail.com

    ReplyDelete
  60. as salam..saya plan nk ambil myvi thn 2009 millege 70000 manual..ada kata myvi ni byak masalah aircond la...
    nk pkai cuma pegi kerja dlm 7km....konfius n..nk ambil kr tak..haruskah...

    ReplyDelete
  61. as salam..saya plan nk ambil myvi thn 2009 millege 70000 manual..ada kata myvi ni byak masalah aircond la...
    nk pkai cuma pegi kerja dlm 7km....konfius n..nk ambil kr tak..haruskah...

    ReplyDelete
  62. Cek dulu aircond dan sebelum beli. Klu ada masalah jgn beli. Jgn percaya kedai akn repair sepenuhnya klu aircond rosak sbb kos ratusan ringgit. Beli keta 2nd hand memang susah nk cari yg sempurna. Mana2 keta pun bila dah tukar atau repair bhg tertentu cth aircond lps tu ok lah. Tak sepatutnya akn ada masalah lg. Kena pandai pilih pomen. Sekadar pndgn shj....

    ReplyDelete
  63. Salam admin. Saya student. Berbaloi tak kalau saya beli proton satria SE (bukan neo) tahun 2005. Ade survey dkat mudah. Ok tak maintainance dan minyak satria ni ?

    ReplyDelete
  64. Salam admin. Saya student. Berbaloi tak kalau saya beli proton satria SE (bukan neo) tahun 2005. Ade survey dkat mudah. Ok tak maintainance dan minyak satria ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok jerr.. Kena cek betul2 b4 beli. Spare part mudah dpt n berpatutan. Enjin yg terjaga n sentiasa diservis biasanya minyak menjimatkn.

      Delete
  65. Kalau dah bayar booking.loan lepas.duit booking tu kira masuk dalam harga kereta @ kita x dpt blk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebiasaannya dikira sekali dgn duit muka

      Delete
  66. Lau beli krta hrga rm8.7K tu tp dlm nye elok . Okey ke ?

    ReplyDelete
  67. Saya tengah survey harga kereta kancil auto tapi masalahnya tengok salesman2 kereta muka masing2 mcm ikan jaws tak makan sebulan. Tengok muka jelas betul menipunya. Kalau ada sesiapa nak jual kereta bawah 10k tolong email saya azienazira@gmail.com
    Tumpang iklan ye admin. Sebab dah 2x pegi kedai used car yg iklan dlm mudah..iklan murah2 tapi bila pegi tak de pun kete tu. Kete saya kena curi.. Susah btul nak pegi keje. Nak bwk motor takut plk.

    ReplyDelete
  68. salam.. sy tgh survey kereta hyundai elantra.. thun 2013, mileage 60k rm50k.. berbaloi x ?? huhu.. mohon pendapat

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  71. Saya Batu sampai kat blog ni.

    Ada tak yg tahu atau camna nak check enjin apa yang boleh masuk kat captiva diesel ?

    ReplyDelete
  72. Bleh bgi thu bagai mana nk tahu part body kereta yg penah kemalangan.dan mcm mana nk check tempat yg penah kemalangan???

    ReplyDelete
  73. Yg mana lagi ok antara honda dgn toyota second

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum... Saya ada 2 soalan...
    1. kenapa sesetengah kedai used car, tunjukkan mileage 0-4999 km walaupun manufactured nya tahun 2006? kereta yg dorg dh reset mileage cmni blh dipercayai n selamat ke utk dibeli. Mohon pandangan admin atau sesiapa yg pakar.

    2. Used car= toyota vios sportivo 1.5 auto tahun 2015 RM30k. boleh dipercayai ke kereta ni? harga dia mcm trlajak murah.. MOhon pandangan kepada yang pakar. TQVM

    ReplyDelete
  75. Are you tired of seeking loans and Mortgages,have you been turned down constantly By your banks and other financial institutions,We offer any form of loan to individuals and corporate bodies at low interest rate.If you are interested in taking a loan,feel free to contact us today,we promise to offer you the best services ever.Just give us a try,because a trial will convince you.What are your Financial needs?Do you need a business loan?Do you need a personal loan?Do you want to buy a car?Do you want to refinance?Do you need a mortgage loan?Do you need a huge capital to start off your business proposal or expansion? Have you lost hope and you think there is no way out, and your financial burdens still persists? Contact us (gaincreditloan1@gmail.com)

    Your Name:...............
    Your Country:...............
    Your Occupation:...............
    Loan Amount Needed:...............
    Loan Duration...............
    Monthly Income:...............
    Your Telephone Number:.....................
    Business Plan/Use Of Your Loan:...............
    Contact Us At : gaincreditloan1@gmail.com

    ReplyDelete
  76. assalamualaikum encik..sya nak minta pandangan...sya ingin mencari mpv, suv second hand..dalam pilihan Toyota avanza dan Toyota rush...diantara dua jenis mana yg tahan lasak ye..

    ReplyDelete
  77. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete