Saturday, 26 March 2011

NAZA CITRA AKU

NAZA CITRA AKU
                Aku beli Naza Citra pada tahun 2005.  Ia adalah generasi pertama Naza Citra yang di copy dari Kia Caren.  Perbezaan di antara keduanya ialah dari segi kapasiti enjin; Naza Citra 2000cc dan Kia Caren 1800cc. Lain-lain perbezaan tiada yang ketara.  Aku terpaksa jual Proton Wira 1.6 auto yang aku sayangi bagi membeli sebuah MPV kerana keluarga makin bertambah. 
Sebelum aku beli Citra ni aku dengan bini aku buat survey ke atas MPV yang mampu dimiliki termasuklah Toyota Unser.  Aku dah berkenan dengan Unser ni kerana ruangnya cukup luas.  Tapi bini aku tak minat sebab bunyi enjinnya agak kasar, kata orang kampung aku bunyi ‘berdaung’.   Pergi tengok Naza Citra yang cukup top pd masa tu sebab Citra ni dikatakan sebagai MPV nasional yang pertama.  Walhal bohong semata-mata, apa dia yang dikatakan ‘nasional-nya’ sebab tak ada pun tulisan ‘Malaysia’, semuanya tertulis Korea.  Bentuk bodynya boleh tahan dan harganya pun ok.  Tapi aku sebenarnya kurang puas hati dari segi ruangnya kerana agak sempit.  Third row seat tak selesa untuk orang dewasa. 
Mesyuarat punye mesyuarat dengan bini aku akhirnya setujulah kami beli Citra.  Aku pergi ke Naza-Kia Melaka dan tempah Citra GS dengan deposit RM500.  Kalau tak silap aku Citra tu aku dapat dalam masa 6 bulan, itupun setelah puas aku jumpa pengurusnya.  Ada orang lain bagi duit kopi (sebenarnya bukan duit kopi – duit boleh beli gajah sekor) RM3000 kerana nak dapat cepat atau potong queue.  Tapi aku tak sanggup bagi, RM3 ribu bukannya sedikit….dan haraaammm..berdosa.... 
Sebenarnya banyak juga kelebihan Citra ni dengan harga yang agak rendah bagi sebuah MPV.  Di antara kelebihannya ialah:
a.        Enjin 2000cc memberikan kepuasan memandu kerana tork atau pick upnya bagus.
b.      Ciri-ciri keselamatan seperti airbag, abs dan pre tensioner seat belt.
c.       Accessories seperti leather seat, body kit dan lain-lain.
Kekurangan Citra ialah dari segi ruangnya agak sempit jika nak dibandingkan dengan Unser atau Innova.  Aircondnya bukan double blower, blower hanya ada di depan sahaja menyebabkan third row seat agak lambat sejuk.  Aku pernah memuatkan 7 orang dewasa (of course ruang third row tak selesa) dan masalahnya ruang belakang tak sejuk langsung disebabkan cuaca agak panas pada masa tu. 
Tahun pertama merupakan tahun yang paling memeningkan kepala aku.. Nasib baik juga berlaku dalam tempoh warranty, kalu dah lepas warranty rosak tu rosak ni…naya..naya.  Bini aku kata beli kereta baru tak perlu fikir nak repair situ repair sini.  Tapi Citra aku ni banyak buat hal walaupun baru.  Orang lain pun (kebnyakan) terima nasib yang sama.  Jadi sebenarnya aku telah membuat kesilapan dengan membeli kereta Korea yang mutunya rendah.  Orang kutuk kereta proton kerana mutu rendah tapi bagi aku lebih baik proton dari Citra aku ni.  Antara masalah yang aku terpaksa hadapi ialah:
a.       Radiator bocor untuk kali pertama.  Alhamdulillah tukar dalam masa dua minggu setelah kecek-kecek cino workshop supaya cepat.
b.      Radiator bocor lagi kali kedua dalam masa 3 bulan. Hai…citra..citra… Yang ni tukar dalam masa 4 bulan. Workshop welding dulu radiator tu, cukup 4 bulan bocor balik dan dapat tukar baru.
c.       Oil seal gearbox bocor.  Kereta aku ditarik dengan tow truck ke service centre (SC) Melaka.  Nak dapatkan oil seal citra ni SC ambil masa 1 bulan. Tapi kereta aku masih boleh digunakan. Tiap-tiap hari kena cek minyak gearlah. Jadi tak boleh long dinstance.
d.      Steering bergoyang pada kelajuan 40km/h, selepas 40km/h ia ok balik. Odometer menunjkkan 4000km. Cek kat SC pomen kata tak ada apa, biasa je. Aku tak puas hati, aku rasa ada masalah tayar. Aku cuba tukar tayar dengan Citra member aku, test ok. Ini bermaksud tayar kereta aku dah makan tak sama. Aku pelik juga odometer baru 4000km tapi tayar dah buat hal.  Tanya SC dia orang kata tiada warranty untuk tayar. Jadi terpaksalah aku tukar tayar dua biji tayar depan.
e.      Absorber.  Aku pelik juga tayar kereta aku ni makan tak sama walaupun setelah dibuat balancing dan alignment. Dari 2005 – 2008 dah 4 kali aku tukar tayar, padahal tayar kereta aku tak sempat  haus sepenuhnya.  Jadi aku tukarlah 4 absorber dengan kos RM900.  Lepas tu semuanya ok.
Jadual di bawah adalah kos service dan maintainance Citra aku dari 2005 hingga sekarang (2011).

Tarikh
Service/Tukar
Kos
Catatan
4/10/05
Minyak hitam full synthetic,oil filter,minyak gear
RM355
1000km
8/11/05
To check steering vibration problem and balancing.
RM54
Problem still there. NAZA SC cannot solve it. They said nothing wrong. I solve myself by changing new tyre. Problem settle.
27/3/06
Minyak hitam full synthetic,oil filter,alignment, balancing
RM222
At this moment 10145km problem occurred – oil seal gearbox leaking n radiator also leaking.
16/10/06
Service biasa.
RM220
18029km.
23/03/07
Service biasa.
RM220
27866km.
1/9/07
Minyak hitam full synthetic,oil filter,minyak gear, plug,flushing gear box,to skim front disc
RM510
At this moment steering vibrate when braking. Disc brake problem. Skim disc.
27/12/06
Tukar 3 tayar
RM504
+ tayar spare satu
2/10/07
Bateri
RM210

25/7/07
Top up air cind gas n coolant
RM83
Sbb tukar radiator
01/02/08
Tukar 2 tayar 2nd hand
RM150
Tayar lama makan x sama. Lain X aku tak akan tukar tayar 2nd krn tayar teruk n due tayar biasanya sudah tamat. Merbahaya.
18/4/08
Tukar timing belt KIA ori
RM400
64600km
15/5/08
Tukar tayar lg 2 unit
RM340
Bg menggantikan tayar 2nd hand. (Absorber makin teruk)
15/5/08
Minyak hitam full synthetic,oil filter,fuel filter,alignment, balancing
RM346

70000km
15/5/08
Tukar 4 absorber
RM900
70000km
1/5/09
Tukar tayar 2 unit
RM420
85300
1/8/09
Bateri kering
RM220

1/2/10
Repair 1 sport rim
RM50

1/2/10
service brake belakang n minyak gear
RM125

1/5/10
Tukar 2 tayar
RM380

1/5/10
Tinted
Rm800

1/8/10
Wiper
RM70

1/3/11
Service aircond
RM340
119200km. Aircnd sudah tak sejuk
10/5/11
To change 2nd hand fuel pump
+ towing
RM430



      Bila agaknya masa untuk service aircond? Kalau ikut recommendation dari workshop, masanya ialah 60 ribu km. Tapi masa aku service tu kilometer clock hampir 120 ribu km dan aku pakai kreta tu 5 th lebih. Masa tu memang dah tak sejuk dah jd terpaksalah service.  Aku tengok filter aircond yg kat bwh dashboard tu (masa pomen buka) memang teruk sbb tak pernah cuci/service. Jd rajin2lah cuci bhg ni. Buat sendiri pun boleh.  Masa paling sesuai utk service aku ingat 100 ribu km pun ok. Selagi tak de masalah aku tak service sebab nk jimatkan kos. Kos service RM340 n lepas service memang sejuk. Untuk tambahkan sejuk ada orang mencadangkan pasang kipas satu lg dekat radiator.
      Ini nak crita kes terbaru, pada bulan 5/2011 bini aku park kereta kat stesen minyak sbb nk draw duit, masa nk balik ke rumah, start kereta tak idup. Aku gi cek, cuba start - ada bunyi 'yek yek yek' (itu bunyi biasa masa nak start kereta) tapi kereta bergegar. panggil pomen, pomen kata ada masalah fuel pump dan tak boleh repair kat situ sebab fuel pump tu terletak dalam tangki minyak (bagi kereta fuel injection semua dalam tangki manakala kereta carburator kebiasaannya terletak kat enjin).  Kereta kena tarik ke worksyop. Kos tukar second hand fuel pump ialah RM430 termasuk caj tarik.  Nak tukar fuel pump baru harganya mahal dan kena tunggu 3/4 hari baru dapat. Ni lah aku boring pakai citra ni, barang spare part dah la mahal sangat susah nak dapat pulak doh. Sebelum ni 2 wheel cap (benda kecik bulat dok tengah2 sport rim tujuannya untuk tutup nat pemegang tayar) tercabut -  hampir 2 bulan aku cari benda tu tak dapat. Cari kat kedai spare part memang susah dapat kat Sungai Besi ni. Pas tu aku gi cari kat Kia service di Setapak - tak ada. Lalu aku gi ke kedai spare part Hyundai Kia di segambut pun tak ada juga, barang habis kata tauke cina tu. Lepas 2 minggu aku gi lagi kedai sama- pun masih tak de. On the way balik aku ternampak kedai spare part hyundai kia yang lain (area Segambut juga) aku tanya, alhamdulillah ada, regenya RM25 satu (sebagai perbandingan; untuk ISwara cuma RM10). Aku beli dua jadi kosnya RM50. Sebelum ni aku tanya member aku sebab wheel cap citra dia pun hilang juga. Dia kata harganya RM34 satu kat KIA Service.

     Setelah 5 th 6 bulan aku pakai Citra dan kereta ni memang banyak berjasa kpd aku sekeluarga, aku membuat keputusan tak akan membelanya lagi sbb kos 'sara hidup' Citra aku akan makin tinggi selari dgn usianya yg makin tua. Harga trade in memang jatuh teruk... mulanya memang sayang nk jual kereta yg dh banyak berjasa ni... tp fikir punya fikir lebih baik jual dari membelanya... cubalah tengok jadual 'sara hidup' citra aku....lagipun aku memerlukan MPV yg lebih besar.  Last sekali aku trade in dan ambik Toyota Innova pulak... Aku booking Innova 2.0G sbb nk dpt full spec, harganya RM109,800.00. Buat masa ni innova yg aku booking tak dpt lg, kena tunggu sebulan baru dpt disebabkn tsunami yg melanda Jepun.  Lepas ni insyaallah aku nk crite pasal salesman2 yg aku jumpa...dan aku faham kenapa orang Melayu susah nk maju dalam perniagaan terutama perniagaan kreta.

33 comments:

  1. salam bro..utk aircond tu i bole cdgkan cuba beli 1 lg kipas extra bersaiz 9" dan minta kedai aircond pasangkan dibhg depan radiator. ianya akan menjd sebgai pembantu kepada kipas yg sedia ada..kesimpulannya aircond anda akan jd lebih sejuk tiada lg rungutan kepanasan kpd penumpang serta diri sendiri..cuba dulu..sb i dah buat..sb itu berani mencdgkan..

    ReplyDelete
  2. Kalau beli kipas dan upah pasang bapa yerk

    ReplyDelete
  3. Aku pun pakai citra beli baru 2006.sekarang dah 5thn.alat gantinya memang mahal gila tp bilapakai memang puas hati.bawa syok pasal 2.0.setakat ni tiada masalah bagi aku cuma kalu korang nak tau cas servis dari 2006hingga sekarang aku rasa dah boleh beli kenari aero 2nd cash thn 2009.

    ReplyDelete
  4. Kepada sesiapa yang nak beli kereta naza citra (contohnya ) milik saya model GLS 2006, berhati-hati... jangan salah pilih.. kereta nie memang tak patut dipakai berdasarkan pengalaman aku ... belilah kereta malaysia atau pun toyota atau honda. tak pening kepala nak jaga...kos maintainance pula tak mahal...

    ReplyDelete
  5. Angkat toyota aje senang...tak banyak karenah.nak buat long distance ke,nak lenjan kaw2 ke,takde masalahnye.tapi bergantung pada cara penjagaan enjin gak la....klu start terus main jalan,tak check minyak hitam dgn air kat tangki air masalah la datang.baik kereta baru atau lama kena jaga gak..

    ReplyDelete
  6. Saya baru je beli citra 2nd thn 2005. Saya duduk Panan Indah. Setakat ni takde problem. Ade tak mekanik citra area yg bagus area ampang atau cheras?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu aku selalu jugak bawa repair kat depan Tesco Ampang, seberang jalan MRR2 kan ada kedai perabut n bengkel2 kereta. Cari kat line tu lah. Bengkel tu ada tulis signboard 'Pakar Kia'.

      Delete
  7. Baru ingat nk beli naza citra..tp nmpk mcm2 masalh yg ada...tanya skit bg yg pnh guna naza citra ..roadtax n insurans brp ye??

    ReplyDelete
  8. aq bru cadang nk pakai citra korang rase ok tak erkkk

    ReplyDelete
  9. Aku ada angan2 nk beli citra 2nd,boleh bagi pandangan atau cadangan.mohon pendapat yg telah memiliki naza citra.Pengalaman anda amat diperlukan...terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Saya dah pakai citra ni sejak tahun 2008,,,sehingga kini masaalah radiator dan overheat,,memang tak dapat dinafikan,,iaitu masuk kali kedua saya ,,sedang hadapi dan dlm proses untuk menukar yg baru akibat crack pd radiator,,masaalah kedua adalah junction switch,,yg mana jika keadaan kereta bergegar ketika sedang bergerak atau dipandu laju,,,secara tiba tiba akan shutdown dan enjin mati dan tak boleh hidup lagi,,,amat selalu berlaku,,apa yg saya lakukan untuk menghidupkan enjin semula adalah dengan memujuk semula junction switch,,agar memberi isyarat pada injin,,yg kita dapat lihat lampu ,,check,,di dalam penal menyala,,tanpanya ,,anda takkan dapat menghidupkan injin,,,sesuatu yg paling ketara untu kereta ini adalah,,,anda jangan banyak mengubah wayering dan menambah banyak peralatan yg menggunakan electrik,,kerana ianya akan trigger ke ECU unit,,,yg bole menggagalkan enjin dan wayering system,,selain dari itu,,alatganti,,yg kena beli seketul,,takda part,,door handle yg di perbuat dari plastic yg terlau rapuh dan mudah patah,,yg mana saya dah banyakkali jua menukarnya,,,dan tiada penampan bunyi,,,soundproof,,driving ok,,tapi bagus ,,buat sesuatu dengan under carraige,,,untuk lebih stabil,,,,minyak,,,biasalah mpv with dvvt mana bole compare ngan kancil atau honda kap..ini yg saya ada nak share.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Bro,macamana cara bro pujuk junction switch tu? Saya pun pernah gak mengalami enjin mati tetiba,steering berat gila bila nak masuk tepi jalan. Pastu dalam bberapa saat start balik - hidup enjinnya, sambung perjalanan.

      Delete
  11. hmmm naza citra mmg banyak masaalah..sy pkai yg scondhand 2006 dr januari 2013 hgga september 2013 bru 4oookm tp kos repair dh 2.5k..skrg parking je sb enjin problem lg nk perfect pmen kia nk jna stnby 4200 keats sb head rosak..skrg dh 2 mesin head dn 2 biji radiator dh..wlding 1x..info kpda yg pakai naza citra crilah pomen yg btul2 expert pasal keta nee...k

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku baru je service keta aku 30k km...terkejut aku labour caj dia 114.56sen..siap ada gov tax lg..

      Delete
  12. Saya agak bersyukur dengan Naza Citra yang saya beli baru pada tahun 2008, sehingga hari ini tak pernah ada masalah di bahagian Enjin, hanya last week, ada sedikit crack pada water hose sebelah atas, air keluar sedikit2 menyebabkan kereta ini overheating sebab air kering, lepas tukar Alhamdullilah semua settle..Absorber depan saya tukar 2 tahun lepas, 6 bulan sudah baru tukar absorber belakang,..timing belt saya tukar pada setiap 90k KM..saya tukar semua belting dan water pump sekali..tapi battery kereta memang setiap tahun saya kena tukar..air cond compressor mmg ada masalah..dalam tempoh waranty saya tukar 2 kali kerana bunyi "Mengereng" yg kuat...6-7 bulan lepas tukar compressor recond dan condensor baru sekali sebab ada sedikit bocor..sampai skrg ok..cuma recond compressor ini ada bunyi "mengereng" tadi pada kelajuan rendah..kalau tgh cruising tak dengar bunyi..bagi saya kereta ini agak good worker bagi saya sebab saya dah bawak dia satu semenanjung dan tak pernah menghampakan saya semasa dlm perjalanan..alhamdullilah.

    ReplyDelete
  13. Alamak enjin keta mati tiba2. Enjin hidup semula lepas tow truck sampai 30 min kemudian. Temp x naik pun. Lampu enjin check tu memang selalu nyala. Nak bt camna ha? Memujuk junction switch tu camna plak?

    ReplyDelete
  14. Assalam...saya pengguna naza citra dari tahun 2006 hingga kini...pada masa tu saya beli baru..alhamdulillah...saat kawan2 yang lain mengeluh dengan kereta masing2...saya sangat2 berterima kasih kerana ia tidak bermasalah besar bagi saya..masalah radiator pada tahun awal keluarannya adalah disebabkan defection dari kilang...kita diminta menukarnya dalam waktu warranty..sehingga kita tiada masalah lagi..kalau tukar tayar, bateri dan absorber itu adalah rutin bagi mana2 kereta...kos pun berpatutan..baru-baru ini temperature kereta naik tiba2...bila bwk ke mekanik dia kata hos sudah bocor dan saya tukar the whole set...kalau ikutkan..mmg patut pun cos kereta dah masuk 7 tahun...mana2 kereta pun sama ..masuk tahun ke 5 dah mula major service...sebenarnya bagi saya, cara kita bawak kereta sangat penting..sebab saya ada seorang kawan yang sama tahun membeli naza citra dgn saya tapi asyik merungut tentang masalah keretanya...macamana tak bermasalah kalau service keta tak ikut jadual dan nampak sgt keretanya lebih uzur dari kereta saya...baru2 ini juga ada seorang mekanik porshe dari singapura telah membantu saya meningkatkan performance kereta saya..dgn mbuat sedikit by pass and hasilnya lebih jimat minyak dan sangat smooth waktu penukaran gear...jgn trkejut kerana citra saya punya pick up yang lebih baik...terima kasih citra..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy cadang nk beli naza citra 2006 second hand...sy duduk shah alam. boleh suggest mekanik kia yg dekat shah alam atau klang danee..?

      Delete
    2. apa yg hang bypass

      Delete
  15. Salam semua...saya tringin nk beli citra tp dgr mcm2 masalah pula kereta ni..boleh sape2 bg tip/pendapat tentang krete ni? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pakai dari 2006 sampai sekarang...ok je...radiator bocor tu kena jugak tapi dah settle....lain2 semua ok

      Delete
  16. salam, saya pun baru angkat citra dalam beberapa bulan yang lepas second hand jer pun citra 2007 gls .buat masa ni belum ada masalah lagi, saya nak berkonsi sedikit pengalaman saya masa kita nak membeli , bagi saya kereta apa pun ada masalah tersendiri sama ada besar atau kecil kerosakannya, masa saya nak membuat tinjauan dulu untuk membeli citra ni saya bawa seorang mekanik kereta yng faham mengenai enjin dan masalah yang sering dihadapi oleh citra nin tapi pastikan mekanik yang anda bawa ni andakenal betul dengan dia . minta pendapat dia dan pastikan juga kalau anda nak juga ambil citra tu pastikan anda dibenarkan untuk memandu uji citra tu semaksimum yang mungkin jangan takut dengan toke kedai tu sebab dia pun tahu prosedur tu cuma kadang2 dia malas nak layan takut kita x beli tapi anda kena berkeras sedikit dengan dia.

    ReplyDelete
  17. Salam...saya ingin bertanya pendapat pada otai2 naza citra.saya ada hasrat hendak membeli sebuah naza citra 2nd hand.tahun 2006....
    Adakah baik untuk membelinya atau tidak baik memilikinya...sebarang pandangan atau tips amat lah saya nnti kan dr anda semua...
    Terima Kasih

    ReplyDelete
  18. nasib baik saya kaji dulu sebelum beli kereta naza citra.. banyak masalah yang saya dapati.. tak jdi nak beli..

    ReplyDelete
  19. data-data sekunder penceritaan tentang citra ni kadangkalanya tidak boleh diguna pakai. hanya jauhari shja yang mengenal manikam. kalau pengguna dah terkena dgn pelbagai masalah tu mungkin bukan rezki anda. semua kereta sama sahaja. saya pengguna citra keluaran 2009 , dari segi engin setakat ni tiada masalah..cuma kena sentiasa perhati cooling system, terutamanya radiator, thermostat cover, waterpump, piping waterpump dan juga host, upper lower cntre, pastikan tiada crack atau bocor insha Allah selamat..cuma yg buat masalah adalah door handle kerap patah, tetapi banyak member kelab DIY je..saya sendiri sudah 3 kali tukar..sesiapa yg baru nak main MPV ni bnnyk untung, sgt murah dan cc besar..pendapat saya kalau beli 2nd lagi untung dari beli baru , sbb beli baru pun dlm beberapa tahun nilai susut amat tinggi.yang penting penjagaan , kalau main lenjan je stakat isi minyak pastu jalan, mmg kimsalam la..

    ReplyDelete
  20. Salm..sya nak tnya..knp air dlm
    rAdiator kereta sya selalu kurang lpas sya bergerak..?klu ulang alik keje..msti kna tmbah air 3 hari skali..nk kta bocor..xda lk air mnitik..klu xbawa kete..ok je air..xda ku
    rang

    ReplyDelete
  21. Kemungkinan ada kebocoran kecil pd radiator atau tempat2 lain. Kebocoran kecik hanya boleh dicek dgn alat pengukur bertekanan tinggi shj. Elok hantar kedai pakar radiator tuk cek benda ni.

    ReplyDelete
  22. saya dah pakai 1thun dah so far xdak masalah.masa beli dulu byk org kata citra masalah bila dah pakai xdak masalah pun minyak ok ja kalau dalam town biasa la.kalau nak di bandingkan dengan proton mmg citra ok lagdulu masa pakai waja pun lagi byk masalah poweo window la fuel pump mcam2 lagi la..apa2 jgn dngar cakap org.nak beli bawak pomen lenjan kaw kaw sebelum beli..ukur baju badan sendiri..minyak jgn compare dengan viva...brand jgn compare dgn toyota or nissan...bab radiator bocor mmg ada tapi kena modified tapak bawah supaya jgn ikat dngan condenser econ sebab akan menyebabkan bocor..nk tahu lebih lanjut g cek kat kedai tangki air....citra bessttt

    ReplyDelete
  23. saya pakai naza... bila nk servis kali ke3 pusat servis da tutup plak di Melaka. Macam mana tu? takkan nak pergi negeri lain nak servis? tak servis kat tempat diaorang takut xdpt warranty

    ReplyDelete
  24. Cita sy pun selalu lampu enjin menyala n enjin mati sendiri. Puncanya ialah fuel cap x tutup rapat lepas isi minyak. Tutuplah fuel cap tu ketat2 lepas isi minyak..insyallah membantu. Tapi makan minyak kuat sgtlah keta ni...huhuhu

    ReplyDelete
  25. Citra a good small mpv car. Saya sendiri mengunakan nya semenjak 2009 lagi hingga sekarang tidak pernah mengecewakan saya. Tak de masalah radiaotor steering gegar lah apa2 semua tip top. Bab fc peerrgg kira champion laa dlm kuasa 2.0 ni full tank rm98 boleh sempai 498km (kl-kota bharu) larian 110-140. Bg saya lah klu nak di bandingkan dgn wish stream lama mmg jauh best citra. Pickup syok. Overtake kompiden. Climb hill peerrg sayonara laaa wish. Body berat layan conner tip top kompiden

    ReplyDelete
  26. salam..best bca komen dn pndgn kalian..sy brcdg nk amik citra sbb ingn mmiliki mpv sdrehana saiznya..dn bujet yg rendah.. tp bila dgr mslh bnyk dr kelebiham, risau jgak.. sy ada test drive sbuah citra di usedcar td, alhmdllah, puas hati..tp mklum la firstime trykan...condition kereta nya xthu lg mcmna..thun 2007, fullspe..hrga rm27,800...

    apa pndgn anda semua.. wajar atau tidak utk sy mmiliki sbuah citra ni..??

    tQ..

    ReplyDelete
  27. Slm...naza Citra sesuai x install ngv??

    ReplyDelete