Friday, 4 March 2011

Proton Iswara NGV Aku

Tujuan Aku Beli Iswara

   Aku beli Proton Iswara 1.5(A) tahun 2002 sebab nak tukar kepada sistem NGV. Sebelum ni aku pakai Kancil 850 manual (kemudian tukar auto sebab pindah KL). Sebelum beli Iswara ni aku survey dulu advantage dan disadvantage penggunaan NGV. Blog yang aku banyak baca adalah http://www.ngvcommunity.com/. Kat situ aku belajar banyak mengenai kenderaan ngv.

NGV Tak Bahaya

   Ada orang kata ngv ni banyak masalah dan yang paling ngeri ialah kejadian van meletup kerana ngv, ia berlaku di Stesen Petronas Ayer Keroh Melaka. Tapi setelah diselidik balik van tu rupanya dipasang dengan tong gas masak yang dimodified untuk dipakai dengan ngv. Jadi akibatnya dua orang terbunuh dengan perut terburai. Itulah akibat tidak mematuhi standard piawaian ngv. Satu lagi ialah kejadian bonet teksi meletup semasa mengisi ngv. Rupa-rupanya dreber teksi tu baru beli gas untuk memasak dan lambat sikit bawa balik rumah lalu meletup.

kereta ngv meletup

Menurut pemilik kenderaan itu yang hanya ingin dikenali sebagai Yong, 45, letupan itu berlaku selepas lima minit dia mula mengisi tangki NGV di belakang keretanya sebelum dikejutkan dengan dentuman kuat yang meranapkan belakang kenderaan jenis Nissan itu.
“Saya bernasib baik, ketika kejadian saya berada di hadapan jika tidak pasti saya akan parah akibat serpihan besi daripada letupan kuat itu.
“Saya tergamam dan terpaksa meniarap, risau jika berlaku letupan susulan bagaimanapun bangun beberapa minit kemudian selepas mendapati keadaan selamat,” katanya ketika ditemui. 
Yong mendakwa dia terpaksa menyimpan tong gas memasak terbabit dalam but kenderaannya apabila tidak sempat untuk menghantarnya pulang ke rumah selepas dia menukarnya di kedai pada sebelah pagi.

   Cuba perhatikan betul-betul tong ngv tak meletupkan! Ini adalah kerana tong ngv direka untuk ketahanan dari berlakunya letupan ketika kemalangan. Ia juga diuji dengan tembakan M16 tapi peluru 5.56 M16 gagal menembusi besi tong ngv tu. Jangan pulak nak uji dengan tembakan RPG kerena RPG ni kereta kebal pun boleh rosak. Sebab lain kerana salah pemasangan. Jadi carilah syarikat pemasang ngv yang diluluskan JPJ - boleh cari dalam dalam web JPJ. Do not simply go to uncertified workshop and install ngv because it may cause explosion. Satu perkara lagi jangan guna handphone masa tengah isi gas. Sebenarnya masa tengah ini petrol pun tak boleh guna handphone.

Cerita Aku Memilih Dan Membeli Iswara Second

   Nak tau kenapa aku tukar Kancil kepada Iswara sebagai kereta kedua aku...

        a. Ruang yang lebih besar untuk keluarga dan juga bonet yang lebih besar untuk pasang ngv.
        b. Kos untuk maintainance rendah.
        c. Kereta paling murah di pasaran nak banding dengan kereta-kereta lain.
        d. Enjin Iswara 4G15 adalah enjin yang terbaik dan paling lasak untuk dipasang ngv.

   Nak pilih kereta 2nd hand ni kena betul-betul pilih, tersalah pilih menyesal; dapat yang pernah accident naya tu. Aku surf blog-blog sebagai panduan atau tips-tips untuk beli kereta 2nd hand. Tapi beli kereta secondhand ni kita dah kena pikir awal-awal lagi berapa kita kena spare fulus untuk repair sebelum kereta tu memuaskan hati kita. Kalau tak nak repair beli kereta baru terus ler. Tapi bulanan nak kena tanggunglah.

   Kereta 2nd hand ni payah juga nak cari yang murah. Paling simple aku cari je dalam mudah.com then gi tengok sendiri keadaan kereta. banyak jugak kereta-kereta yang aku tengok tapi susah nak berkenan sebab al maklumlah kereta 2nd hand banyak yang tak sempurnanya. Jadi kalau ada defect yang kita dapat trace tak payah beli atau buat perjanjian dengan tauke supaya dia repair dulu. Kita juga kena cek bahagian bawah kereta sebab ada kereta yang accident naik atas divider sepertimana yang wira aku dulu. Masa beli tak perasan tapi bila dah lama pakai tayar asyik makan sebelah je.. tau-tau bila buat alignment - cina tu kata dah tak boleh adjust sebab casis dah lari..........

   Satu hari aku tengok dalam mudah.com Proton Iswara 1.5 (A) Sedan 2002, kereta tu cantik... Aku contact salesman dan terus menuju ke Kajang (aku dok d Sg Besi). Sampai dalam jam 6 ptg dan kebetulan hujan renyai-renyai. Aku tengok kereta dari luar semua ok, buka bonet tak berapa nampak sangat bahagian bawah enjin sebab agak gelap sikit then aku test drive. Odometer menunjukkan 73 ribu km +. Tapi aku tak caya sebab meter boleh diubah. Masa test drive ada bunyi wheel bearing - cina tu kata boleh tukar, aku on aircond- aircond rosak cina tu kata dia nak repair - cek boot belakang ada karat bhg tepi kanan - dia kata boleh cat. So oklah aku stuju sebab body kereta cantik dan tak ada kesan accident.  Aku stuju rege keretanya Rm10k (itupun selepas puas aku menawar) dan bayar deposit RM500. Tempat lain memang tak dapat harga tu, biasanya paling kurang RM13k. Aku beli pada tahun bulan Jun 2010.

   Selepas 3 hari menunggu dan semuanya siap diproses, aku ajak bini aku gi ambik kereta. Sebenarnya bini aku kurang berkenan bila aku cadang nak beli iswara tapi aku pikir-pikir kalu beli kereta baru kena hutang lagi sedangkan Naza Citra aku tu kena bayar Rm700 tiap-tiap bulan.

Repair Kereta Iswara Aku

   Walaupun aku cukup berhati-hati memilih kereta sebelum ni tapi yang ni tak tau kenapa pengamatan tentang kerosakannya amat kurang sekali.  Mungkin aku terlalu cepat buat keputusan.... Jadilah banyaklah juga aku kena repair. Nak pilih yang betul-betul tak payah repair memanglah susah sebab aku bukan pomen. Dan kita kena ingat bahawa ada beberapa sebab orang jual kereta dia:

a. Ada bahagian tertentu rosak dan tak nak repair lagi.
b. Kemalangan
c. Bencana alam
d. Bertukar ke kereta baru (tapi yang lama tu dia hentam betul-betul. Orang beli nasib tak baik laa.. 

    Oleh kerana aku sudah menerima nasib seperti; a & d tadi jadi aku repairlah sikit-sikit. Boleh dikatakan dari bulan Jun hingga bulan Disember 2010 kereta aku ni asyik masuk klinik je.

Aircond (Jun 2010)

Nak crite pengalaman service aircond; Aku gi woksyop cek aircond. Pomen nasihatkan supaya tukar mana patut. Aku kata tak cukup duit...jadi aku nak service saja. Service aircond Iswara ni kosnya boleh tahan juga... RM250 (Tukar dryer, masuk gas). Lepas tu pakai 2 minggu compressor rosak...kena masuk woksyop lagi. Aku ni dok repair benda sama je 2 minggu tu..
        
   Ada dua perkara yang cukup mengecewakan aku tentang repair kereta ni... disebabkan mau kos yang murah....aku terpaksa menderita dan terpaksa bayar lebih untuk benda yang tak sepatutnya rosak.   Pomen ni buat part time, siang kerja pejabat malam part time repair kereta. Masa dia tukar timing belt dia terlupa pasang 'nut'. Nut tu panjangnya kira-kira 6 inci dan ada kaitan dengan water pump. Jadi bila terlupa pasang nut tu terjulur keluar dan menghentam alternator belt. Selepas pasang timing belt tu aku memang perasan ada bunyi pelik dalam enjin kereta, aku cek balik dengan pomen, dia kata tak ada apa. Sampai di rumah, enjin kereta aku berasap, aku telefon pomen tadi dia kata esok saja sebab dah tengah malam. Aku cek sendiri dan alangkah terkejutnya tengok satu nut terkeluar dan menghentam alternator belt, air pula menitik dari water pump. Esok pagi (hari minggu) aku gi bengkel tu balik tapi tunggu punya tunggu dia tak datang. Jadi aku gi bengkel lain. Setelah di cek rupanya water pump sudah bocor dan alternator belt juga rosak. Jadi aku tukarlah kosnya boleh tengok jadual.

   Satu perkara lagi yang tidak memuaskan hati aku ialah kereta aku kadang-kadang tak boleh start. Setelah 2-3 kali cuba start, hanya bunyi 'ktik' 'ktik'. Masa ni payah sikit nak start sebab baru pasang NGV - tak biasa lagi dengan keadaan kereta NGV. Tapi sekarang dah expert dah, Start sekali saja dah hidup. Aku hantar bengkel dan pomen kata masalah motor starter. Lalu ia ditukar dan kosnya - RM130. Selang seminggu masalah sama masih berulang. Aku hantar balik ke workshop sama dan mengadu kat bos pomen. Lalu dicadangkan supaya dipasang relay. Gunamya untuk tambah voltan. Kosnya RM40 dan masalah tu selesai. Sekiranya aku tak tukar starter motor pun ok sebab masalah sebenarnya ialah starter tak cukup voltan. Jadi sepatutnya tukar relay je lah.

    Bulan oktober 2010, kereta aku ada masalah lampu meter dan lampu belakang padam. Aku tukar fius (bawah dasboard) tapi 2-3 hari pakai fius tu terbakar balik. Masalah tu berlarutan hingga 2 minggu, last sekali masa tengah bawa kereta pada waktu malam di Bangi, tiba-tiba kedengaran letupan kecil fius terbakar dan semua lampu termasuk lampu depan padam. Aku terus berhenti tepi jalan, aku hidu bau hangit dalam kereta. Sebenarnya aku takut juga kereta terbakar sebab aku bawa famili. Aku biarkan kereta cool kejap dan aku pasang fius balik. Malam tu memang banyak kali aku tukar fius sebelum sampai ke rumah. Esoknya hantar workshop, setelah di cek rupanya masalah wiring, wayar pecah-pecah dan  berlaku litar pintas. Fulamak, Alhamdulillah masih panjang umur. Ini boleh mengakibatkan kereta terbakar. Aku tinggalkan kereta selama dua hari untuk buat wiring baru. Kosnya ialah;   RM165.

Setelah lama tak repair, kini iswaraku rosak lagi. Ada bunyi seperti benda mengetuk di bhg bawah kereta. Aku dapat rasa ketukan itu agak kuat terutamanya semasa kereta mula-mula nak bergerak. Aku bimbang juga sebab aku sekeluarga dalam perjalanan dari kg aku di Kelantan nak balik KL. Kalau kereta buat hal dalam hutan nak buat camno.. Memang aku tau doh itu bunyi excel / batang shaft belakang. Aku baru je tukar excel bush kosnya RM200 tapi nampaknya tukar bush saja tak berkesan. Jadi bila sampai KL terpaksalah tukar seketul excel recond harganya RM380.

Ok ini pengalaman aku kereta rosak distributor. Aku baru je keluar rumah tiba-tiba kereta terus mati. Aku cek sistem ngv sbb ngv sudah lama tak service. Kereta tak dapat dihidupkan. Panggil pomen and pomen mengesahkan elektronik distributor sudah out. Jadi terpaksalah tukar distributor recond harganya RM240.    

JADUAL REPAIR  ISWARA AKU TAHUN 2010
         
 BulanPerkaraKosJumlah









Julai 2010
AIRCOND

RM815
   Service pertama RM250
   CompressorRM450
   Aircond beltRM20
   Motor condenserRM95
TIMING BELTRM150
ABSORBER



RM414
   Depan RM70 X 2RM140
   Belakang RM40 X 2RM80
   Mounting absorber depanRM20
   Bearing mountingRM20
   Cover absorberRM18
   Cover bearingRM24
   WorkmanshipRM112
ENGINE COOLING SYSTEM

RM320
   Water pumpRM150
   CoolantRM12
   To service radiatorRM120
   Alternator beltRM28
   Labour chargeRM35
SERVICE
RM128
   Auto transmission oil/filterRM108
   Spark plugRM20





Ogos 2010
BRAKE SYSTEM


RM680
   Brake padRM50
   Brake oilRM10
   Rear brake pump         
    (leaking)
RM80
LOWER ARM 1 SETRM250
BEARING TAYAR
   Depan sebelah kiri shjRM120
   Bearing belakang RM110
LABOURRM40
STEERING COVERRM36
BATTERYRM170
REWIRINGRM165
Dis 2010TAYARRM325
STARTER MOTORRM130
JUMLAH KESELURUHANRM3297.00

JADUAL REPAIR  ISWARA AKU TAHUN 2011


Perkara
Kos
Jumlah
Catatan



Jul 2011
Excel
580.00



760.00
Mula tu tukar bush saje kosnya RM200 tp x rosak balik. Then tukar recond punye RM380
Absorber belakang
90.00
Getah pelapik spring
20.00
Brake shoe
18.00
Upah
52.00
Okt 2011
Brake pump (kanan)
50.00
195.00

Service aircond
145.00
Nov 2011
Distributor
240.00
618.00

belting
28.00
Upah
50.00
2 biji tayar g/year
300.00

Jumlah maintenance 2011
1573.00



Jadual Maintenance 2012

Perkara
Kos
Jumlah
Catatan




Ogos 2012
Tukar spring NGV
80.00



345.00

Absorber belakang
90.00
Service minyak gear
60.00
Tambah gas aircond
55.00
Upah
60.00
Dis 2012
Lain-lain
60.00
760.00


Lower arm sepasang
90.00
Tukar radiator
220.00
 2 biji tayar g/year
290.00

Upah
100.00



Jumlah maintainance 2012
1105.00


Pasang NGV Pada Iswara Aku

      Aku pasang ngv pada Iswara aku pada 17 Jul 2010 kat Bandar Baru Bangi. Kos pemasangannya ialah RM2800.00 dengan mixer system dan tangki 65 liter. Kos tu juga termasuk cek Puspakom dan JPJ endorsement. Aku diberi taklimat macamana nak operate ngv. Kat bawah steering kereta aku dipasang switch untuk mode petrol dan ngv (petunjuk switch ; step 1-petrol, step 2 - untuk tutup petrol/gas, step 3 - gas) . Switch inilah di antara peralatan mixer system yang dipasang pada kereta enjin carburator. Kalau enjin baru seperti fuel injection, EFI, DVVT, Campro - ia menggunakan sequential system iaitu mode ngv ditukar secara automatic dan kos pemasangannya lebih mahal iaitu hampir RM5k. Berikut adalah cara-cara operate ngv (utk kereta yg pakai karburater shj):


       a. Isi gas di Stesen ngv Petronas (masa isi gas, enjin dalam mode petrol sebab gas belum ada dalam
           tangki).
       b. Start kereta dalam mode petrol dan tekan suis ke step 2 untuk tutup petrol dan biarkan enjin mati
           sendiri. (ini bagi menghalang pencemaran dalam carburator)
       c. Kemudian tukar ke step 3(gas). Pusing kunci kereta pada on. Tunggu lampu pada switch ngv  
           mati dan start sambil tekan sedikit pedal minyak dan kereta terus hidup.



Mula-mula pasang ni ada juga problemnya;

          Masalah Pertama. Pick-upnya amat teruk. Aku pernah berkali-kali kena horn kat orang belakang  
          masa naik bukit dan ini amat memalukan aku.

          Masalah kedua.  Kereta tak boleh hidup setelah park selama 3 jam dalam mode ngv. Aku  
          terpaksa  panggil pomen untuk hidupkan dengan kaedah 'pancing petrol dalam carburetor'. Jadi
          kalu nak park mesti tukar ke mode petrol. Aku terlupa beberapa kali dan ini memberi banyak
          masalah kat aku. Kekadang tu aku keep on start dan last sekali idup jugak dia.

   Aku gi balik ke pusat pemasangan tu dan melaporkan masalah aku. So dia orang setting balik sistem ngv tu dan pasang penutup di hujung air intake dan penutup itu ditebuk lubang sebesar ibu jari kaki. Alhamdulillah setelah dibuat service tu kereta aku ok. Tapi pakai kereta ngv ni bukan untuk race. Perbezaan masa mode ngv dan mode petrol memang ada. Mungkin aku boleh andaikan masa pakai ngv pick-upnya macam Iswara 1.3 dan masa mode petrol keadaan pick-up seperti biasa.

      Aku ambil masa lama juga nak membiasakan diri dengan ngv. Setelah 3 bulan guna ngv dan bertukar-tukar fikiran dengan pengguna ngv lain ditambah dengan pembacaan di internet aku sekarang sudah cekap menggunakan ngv.  Cara aku ialah:
         a. Masa nak parking malam atau tempoh yang lama melebihi 6 jam aku tukar ke mode
             petrol. Caranya ialah terus tukar ke mode petrol sebaik-baik berhenti untuk park dan
             biarkan enjin hidup beberapa ketika supaya minyak naik semula ke carburator. Ia juga  
             untuk memudahkan enjin kereta mudah dihidupkan waktu pagi.

         b. Start pada waktu pagi atau semasa enjin sejuk dalam mode petrol. Tukar ke mode gas
             setelah enjin panas. Proses tukar ke mode gas boleh dibuat dengan cara yang  
             ditunjukkan di atas.  Cara aku lain sikit ; semasa di step 2 sebelum enjin mati; ada 
             tanda-tanda menunjukkan enjin nak mati time tulah aku tukar ke mode gas, jadi enjin tak
             mati dan tak payahlah aku start sekali lagi.
Penjimatan
      Dari segi penjimatan ia amat menjimatkan dan siapa saja yang menggunakan gas pasti akan berpuas hati. Sebelum aku menggunakan gas aku terpaksa membelanjakan RM50 petrol untuk 5 hari bekerja atau RM10 sehari. Tetapi selepas menggunakan gas aku hanya membelanjakan maksimum RM22.50 gas untuk 5 hari bekerja atau RM4.50 sehari.
      Untuk perjalanan dekat-dekat, satu tangki dengan isian penuh RM9.50 aku boleh dapat dalam 140km. Untuk long distance aku boleh dapat 180km - 190km dengan tangki penuh. Cuba bayangkan kalau guna petrol dengan RM10 boleh dapat tak sejauh 180km??? Biasanya kalau isi RM10 petrol, aku boleh dapat 50km untuk perjalanan dekat-dekat dan 60km untuk long distance.     
       Anda mesti tak rasa jemu berulang-alik ke stesen ngv kerana satu tangki tak boleh bertahan lama. Biasanya aku isi 2 hari sekali. Aku tak kisah sebab rumah aku dengan stesen ngv cuma 2.5km je.

Kelemahan Bila Pakai NGV

Selepas setahun setengah menggunakan NGV, enjin kereta aku terasa macam tersekat-sekat terutama bila berada dalam gear 1. Aku pun tukar plug...memang betul plug yg tak ditukar menyebabkan enjin kereta tersekat-sekat.  Jadi pastikan bahawa plug sentiasa ditukar bila cukup masanya.

Absorber belakang yg standard (aku pakai kayaba gas) memang tak tahan lama walaupun spring telah dilapik dengan pelapik getah 2 inci. Setahun pakai mesti tukar. Tapi jangan bimbang... tukar spring khas untuk ngv - spring ni tinggi sikit dari yang original, harga RM80 je sepasang. Tukar spring ni insyaallah tak ada lagi masalah kekerapan tukar absorber. 
        Kalu ada sapa2 nak tanya atau bertukar2 pandangan pasal ngv ni boleh email aku - najay73@gmail.com.
     

9 comments:

  1. Hmm... bagus la perkongsian pengalaman tuan nih.. tuan masih pakai lagi NGV ni?

    Saya pun berhasrat nak pasang pada Iswara A/B 1.3, tapi pulus tak cukup dan ada yg tak setuju sebab ambil ruang.

    Tong NGV ni takde yg custom made ye ikut ruang kereta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tong yg sesuai utk AB adalah 62L. Nak kena korban ruang sikit. Kalau nk balik kg pakai kereta tu kurang sesuailah. Tong NGV kalau boleh dpt yg 2nd hand RM1500-RM1800 je.

      Delete
  2. saya ade terdengar kawan sy bgtau kebanyakkan kereta yg memakai ngv rosak dan rosak yer teruk bahagian enjin ...... betul kew???
    lagi satu ade satu mamat tu dia pakai satu sistem penjagaan ngv sistem tu ade bekas minyak dekat bahagian enjin......
    blh tolong share x kat mne ade pasang sistem tu??

    ReplyDelete
  3. saya baru pasang ngv area puchong..kenape sblum sy pasang ngv lampu meter menyala..n selepas pasang ngv lampu byk x menyala?ada bro ada jd mcm ni jgk dan spring ngv 2 brand apa?

    ReplyDelete
  4. salam, perkongsian yang menarik nih,saya pun guna ngv gak,memang jimat tahap melampau... nk kongsi pada kwn2 yg pakai ngv kat iswara spring bgn belakang boleh guna spring dari Honda accord sm4,lebih keras dn tinggi sikit berbanding spring asal, juga dapat tingkatkan jangka hayat absorbers belakang, maklumlah tong ngv berat gak..kalau ada sapa2 yg berminat nak spring ni sepasang untuk bgn belakang boleh contact saya 019-5645061.. tima kasih pada tuan blog ni sebab siar komen saya..

    ReplyDelete
  5. sape nak tong second hand - 55L expired date year 2023.
    sms aku... 03 20211463

    ReplyDelete
  6. Saya psg ngv pd keta waja sejak minyak mula RM2.70( julai 2007, baru buka sbb tukar keta baru... tong & sijil masih dlm simpanan. -
    berminat tong RM1400.00 ada surat&sijil asal.
    sms 03 20211463

    ReplyDelete
  7. masih guna kereta ini ke?

    ReplyDelete