Saturday, 20 April 2013

Proton Preve 1.6 CVT IAFM Executive

Membuat Keputusan Amat Penting

   Perkara yang paling aku bimbang sebelum membuat keputusan membeli Proton Preve 1.6 CVT IAFM ialah dari segi powernya. Aku tak bimbang dengan Preve CFE kerana telah terbukti pick upnya amat bagus. Aku dah test drive CFE tapi IAFM tak dapat test drive sebab tak ada unit untuk test drive. Aku cuba cari dalam internet kot-kot ada cerita pasal Preve IAFM tapi mengecewakan tak jumpa pun orang yang tulis pasal kereta ni. Ok, fikir punya fikir, setelah dibuat perkiraan budget...dan budget aku pun taklah banyak sangat, jadi aku putuskan untuk beli Preve 1.6 CVT IAFM Executive. Kalau nak dikira minat aku minat lagi CFE sebab powernya bagus dan akesorinya lagi banyak iaitu built in GPS, 4G internet,  sistem keselamatan lebih baik iaitu ABS Brake, ESC, 4 airbag. Jika nak dibandingkan dengan IAFM eksesorinya biasa je iaitu CD player, 2 airbag, ABS brake dan lain-lain. 

   Bagi yang berminat nak beli Preve, sekiranya anda memilih untuk membeli Preve 1.6 CVT IAFM Executive aku rasa anda tak akan kecewa kerana bagi aku dari segi powernya iaitu 107 hp sudah mencukupi untuk perjalanan keluarga. Lagi pula aku tak ada niat nak racing ngan sapa-sapa pun. Paling penting bagi aku ialah kereta tidak under power sehingga nak naik bukit pun merayap macam kura-kura. Bagi aku kuasa Preve IAFM ni serupa juga dengan kereta-kereta lain yang sewaktu dengannya 1600cc ke bawah. Naik bukit dengan muatan penuh tak jadi masalah. Cumanya bila mula-mula nak bergerak iaitu masa masuk gear dari P ke D ia agak lambat sikit. Kena tekan minyak sikit baru jalan dan 'pick upnya' boleh dikatakan agak lembap tetapi boleh diterima. Ia agak ketara apabila kereta belum di service untuk kali pertama. Selepas service baru ok, kita tak akan rasa lagi sepertimana yang dirasakan di atas.

   Perjalanan aku sekeluarga dgn isteri dan empat orang anak pergi ke Janda Baik sungguh menyeronokkan. Bagi aku tak ada istilah under power bagi Preve CVT. Lebuh raya Karak diredah tanpa ada rasa rendah diri dengan kereta-kereta ber cc besar. Tekan saja pedal minyak... naik turun bukit di lebuhraya karak tak menjadi masalah.  Begitu juga semasa mendaki menuju ke resort di Janda Baik. Enjin tidak mengaum sangat seperti kereta auto biasa. Nak dibandingkan dengan Innova aku...aku rasa ngauman Innova lagi kuat. Semasa pulang ke KL isteri aku memandu dan aku tidoo...bila aku tersedar fulamak tuu dia bini aku bawa...laju gilerr, korner kat lebuhraya Karak tu macam korner kat litar lumba dan dia puji....sedap bawa Preve ni...



    Berbeza dengan dengan gear auto 4 speed konvensional, bila kita masukkan gear kita akan dapat merasakan gear 'engage' dan kereta seperti 'melompat' tapi pada gear CVT kita tak akan terasa demikian.  Apabila kereta meluncur kita tak akan merasakan pertukaran gear 1 - 6, semuanya senyap. Kalau nak rasa pertukaran gear sepertimana gear konvensional tekan je butang SAT nescaya anda akan terasa pertukaran gear dari 1 - 6. Satu lagi perbezaan pada gear CVT ialah apabila kita rev tinggi sikit atau kita naik bukit ia akan berbunyi sedikit bising datang daripada gear box. Jangan takut itu biasa pada gear CVT. Kenapa Preve IAFM gunakan gear CVT 6 speed? Untuk laju macam Lamborghini ke? Bukan tujuan itu tapi untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Makin kurang RPM maka makin kuranglah penggunaan minyak. Pada kelajuan 100km/h, meter RPM hanya menunjukkan bacaan 2.1 atau 2100RPM.

   Apabila memecut anda akan dapat merasainya kenikmatannya. Proton Preve 1.6 IAFM CVT dapat memecut dengan baik sekali di lebuhraya. Boleh challenge Honda, Toyota malah BMW kalau berani...kalau kalah dengan BMW tak pe, kita naik Preve je. Satu BMW boleh dapat 4 biji Preve. 'Anda tak akan terasa kelajuannya' walaupun meter sudah menunjukkan 140km/j apabila memandu di lebuhraya. Tau tau asyik dok potong kereta orang jeerrr.  Selekoh tiada masalah bagi Preve kerana teknologi Lotus Ride & Handling menyebabkan ia mantap untuk dipandu. Apabila melalui selekoh tajam contohnya susur keluar lebuhraya, stereng Preve tak terasa berat atau lari sewaktu mengambil selekoh. Tapi awas gunakan aqal anda sewaktu memandu kerana kehebatan teknologi ciptaan manusia bukanlah segala-galanya. Orang yang menggunakan nafsu sewaktu memandu selalunya gagal walaupun teknologi keretanya hebat dan keretanya harga sejuta.

   Suspension Preve agak baik dan tak ada bunyi kuat kalau terlanggar lopak. Suspension talaan Lotus membuatkan kereta tidak membuai di selekoh tajam. Anda akan kurang terasa gegaran apabila melalui garisan-garisan kuning atau jalan tak rata di jalanraya. Itulah kehebatan suspension Preve, setanding dengan kereta buatan Eropah.

Ruang &Tempat Duduk 

   Dari segi ruang dalaman memang tak dapat dinafikan, memang superb. Masuk je dalam kereta dan duduk di tempat pemandu anda akan terasa keluasan dan kelebarannya. Ruang belakang agak luas jika dibandingkan dengan Persona. Ruang kaki agak luas untuk penumpang belakang duduk dengan selesa, lutut tak akan terhimpit dengan kusyen depan. Kalau nak dibandingkan dengan Persona ruang letak lutut agak sempit.


Cuma apa yang aku tak suka ialah tiang bumbung bahagian hadapan agak tebal sedikit berbanding kereta lain menyebabkan ruang pandangan kiri kanan agak terganggu terutama apabila nak membelok di simpang tiga.



    Tempat duduk atau kusyen Preve disalut dengan baldu kalis air. Ini bermakna kalau air atau susu anak tumpah pun tak jadi masalah, ambil je kain lembap dan lap. Bagi aku seat Preve adalah seat yang selesa dan terbaik dalam kelasnya. Terima kasih kepada pereka seat Preve. Tempat duduk atau alas letak punggung yang lembut dan tempat bersandar yang agak keras sedikit dan contournya mengikut keselesaan belakang menyebabkan belakang kita tak sakit walau perjalanan jauh. Ada orang beli pelapik khas supaya belakang tak sakit dan lenguh bagi kereta-kereta tertentu. Seat Preve amat baik dan tidak lenguh untuk perjalanan jauh.

   Buka boot belakang; nak buka dengan remote boleh, buka manual pun boleh...wow luasnya...nak masuk tido pun boleh. Nak luas lagi boleh lipat seat belakang.   

Lampu Gear dan Lampu Lubang Kunci

   Tidak ada lampu penunjuk pada gear menyebabkan aku kurang selesa sedikit bila memandu waktu malam. Walaupun petunjuk sudah ada pada meter tetapi aku lebih suka melihat pada gear apabila nak menukar gear dari kedudukan P ke D.


Begitu juga apabila nak masukkan anak kunci untuk hidupkan kereta, tidak ada lampu pada kunci start menyebabkan agak kekok sikit mencari lubang untuk masukkan anak kunci. Diharap Pihak Proton dapat revise balik sistem ni dengan memasang lampu pada gear dan tempat masuk anak kunci. Boleh dikatakan semua kereta-kereta moden ada lampu ni.



Suis Signal dan Wiper



   Kedudukan Suis Signal dan lampu besar terletak di bahagian kiri steering dan suis wiper terletak dibahagian kanan steering menyebabkan  agak kekok untuk aku mengendalikannya. Konon-kononnya sistem ini adalah gaya pemanduan Eropah. Tapi bagi aku... aku tak suka kerana kebiasaan kereta-kereta yang dijual di Malaysia adalah mengikut gaya Jepun iaitu suis signal di sebelah kanan dan suis wiper di sebelah kiri. Terkadang aku memandu Iswara, terkadang aku memandu Innova, terkadang aku memandu Preve, naik pening kepala otak aku dibuatnya sebab kerap tersilap suis, nak pasang signal tapi terpasang wiper dan begitulah sebaliknya.   

Sistem Keselamatan

    Perkara yang aku pertimbangkan masa nak beli kereta baru ialah sistem keselamatan. Akhir tahun 2012, untuk sistem keselamatan kereta, kerajaan mewajibkan sekurang-kurang dua airbag dipasang pada kereta baru. Preve IAFM mempunyai 2 airbag dan brake ABS. Brake ABS amat penting bagi memastikan tayar kereta tidak terkunci apabila brake emergency. Contohnya secara tiba-tiba kereta di hadapan anda membrek. Anda pun secara mengejut menekan brek kereta anda dengan kuat. Bagi kereta yang menggunakan brek biasa, brek akan terus mengunci tayar kereta menyebabkan tayar kereta kaku dan terseret di atas permukaan jalan. Stering juga akan terkunci menyebabkan kita tak akan dapat mengawal kereta lagi. Jadi bayangkanlah sekiranya kita membrek dalam keadaan jalan basah, sudah pasti kereta akan meluncur seperti kita tidak membrek.  Sebaliknya brake ABS tak akan terus mengunci tayar kereta. Apabila kita membrek dengan mengejut, tayar kereta tak akan terseret dan stereng tidak terkunci, jadi kita masih lagi boleh mengawal stereng mengikut kehendak kita dan seterusnya cuba mengelak dari melanggar kereta atau sebarang halangan di hadapan.

   Bila masuk je dalam Preve, hidupkan enjin dan pastikan anda terus memakai seatbelt. Sekiranya anda tak pakai seatbelt warning buzzer akan berbunyi sehinggalah anda pakai seatbelt.Kadang-kadang buzzer ni menyusahkan kita bila kita nak pergi ke tempat yang dekat-dekat yang tak sampai 1km. So janganlah berdegil dengan Preve, dia marah kalau anda tak pakai seatbelt. Awas airbag tak akan berfungsi sekiranya anda tidak memakai seatbelt sewaktu kemalangan berlaku. WAL IAZUBILLAH.

Penggunaan Minyak

   Inilah perkara penting yang mana orang dok berkira-kira dan soalan paling glamour bila nak beli kereta baru; iaitu penggunaan petrol. Dimaklumkan bahawa penggunaan bahanapi PREVE amat menjimatkan untuk perjalanan jarak jauh kerana PREVE dilengkapkan dengan gear CVT 6 speed.  Untuk perjalanan lebuh raya dengan kelajuan 120 - 140km/h jarak yang aku dapat ialah 420km dengan isian RM60 petrol, atau 0.14sen untuk satu km (RON95 dengan harga RM1.90/l). Kalau nak jimat lagi boleh pandu di bawah 100km/h.

   Dalam ujian jarak dekat yang aku buat pula; Untuk perjalanan dekat-dekat dan ulang-alik iaitu ke masjid sekitar 1.5km, ambik anak sekolah 1.5km, isteri drive ke tempat kerja (town driving) sekitar 20km sehari maka setangki minyak RM70.00 hanya mampu bertahan setakat 290km shj. atau lebih kurang RM0.24sen untuk satu km.



   Awas jangan tunggu sehingga bar penunjuk petrol 'blinking' baru nak isi minyak kerana minyak yang terlalu sedikit akan menyebabkan 'fuel pump' dalam tangki tergantung dan 'sukar untuk menyedut minyak'. . Sebaiknya apabila tinggal 2 bar terus isi minyak. Mengikut pengalaman aku isian penuh lebih baik dari isian separuh separuh kerana ia memberi lebih kilometer. Jangan isi terlalu penuh sehingga mencecah 'nozzle pengisi minyak'. Biasanya nozzle akan automatic stop apabila minyak terlampau penuh. Ada juga sesetengah pam minyak yang menggunakan sistem reverse, iaitu sedikit minyak akan masuk semula ke dalam tangki petrol pam apabila minyak terlalu penuh dalam tangki kereta.

Kesimpulan

   Bagi aku Proton Preve ialah kereta terbaik Proton, nampak elegan, setanding dengan kereta-kereta buatan Jepun dan harganya amat competitive. Nak beli Altis mahal, baik beli Preve kerana ia lebih murah dan aku berbangga dengan kereta buatan orang kita. Lihatlah filem Hindustan apa pelakon dia buat; konon2nya kereta civic yang dia naik rosak...lalu apa pelakon tu kata; kalaulah kereta buatan India...nescaya tak akan rosak sampai bila2. Walaupun kereta buatan India taklah canggih, macam kereta dalam filem P Ramli je tapi rakyat dia berbangga dengan hasil negara sendiri.

   Setakat ni aku puas hati dengan Preve. Kalau ada orang nak kutuk kutuklah. Adakah orang yang mengutuk tu pandai serba serbi. Aku rasa kalau bagi tugas kat dia suruh buat kereta, kereta kayu pun belum tentu boleh buat. Atau pun kalau nak mengutuk tunjukkanlah kita lebih hebat dari segi keilmuan dan kebolehan. Orang berilmu tak mengutuk tetapi mengkritik supaya sesuatu itu akan jadi lebih baik dari yang ada sekarang. Dalam doa selepas solat pun kita berdoa supaya hari esok lebih baik dari hari ini.

SEKIAN. TQ. 

41 comments:

  1. Sy berminat nk amik preve...cuma keliru nk CVT atau CFE...cmne bro rase pbezaan 2 model ni?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korban duit sikitlah baik ambil cfe... Pasal cvt mengecewakan sedikit... bukan Pasal power tapi bunyinya macam enjin Lori bising dengan meraum dan mengerang sampai rasa getar macam kereta Dah pakai lebih5 raging. Walaupun tekan pedal rpm 2000...terutama ketika nak memotong. Itu pengalaman aku sendiri yang mengguna preve auto cvt... lebih perfect waja aku lagi walau dah berumur 8tahun. Performance service centre... dia kata normal lah tu... getar dan mengerang kasar macam Lori.

      Delete
    2. kalo nak potong.. cer tukar dari mode D ke S.. baru superb..

      Delete
  2. Saya pakai PREVE MANUAL dah lebih setahun, proud and loving every second of it.

    ReplyDelete
  3. saya baru booking preve executive...nk pkai cfe x mampu...baca cerita saudara bertambah yakin dgn preve executive...kita bli bkn utk menunjuk or race...

    ReplyDelete
  4. TQ for the infor...more confident in buying executive...accessories dari Premium pun boleh go outdated...so at least yang ni boleh tukar tukar ikut selera....thanx for the great infor

    ReplyDelete
  5. salam aku dah booking preve premium tapi sekerang aku masih dok takut-takut nk ambil apa ia benar-benar berkualiti confius

    ReplyDelete
  6. great info. i dah booked preve cvt,tp asyik terbaca negative commenst sja. info yg sgt baik..thanks

    ReplyDelete
  7. sy pn pkai preve executive.. tp tue la.. bile naik bukit or tekan minyak lbih bunyi enjin kuat kn.. ade cara nk bg soft skit x bunyi enjin nye? anywys preve mmg best..~ alhamdulillah.. stakat nie xde prob lg.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut pengalaman aku... cuba letak gear auto dekat P...... dan main pedal minyak... biasanya rpm cuma limit 2500 saje.... tapi tak bunyi mengerang bising dan bergetar cuma meraum biasa saje... Tapi beza apabila kereta bergerak... bunyinya lebih meraum mengerang dan bergetar..... Pasal gearbox tidak smooth... Pasal tu masa tekan minyak seketika bunyinya bising lepasa tu diam tiba tiba... cuba siasat dengan service centre... tq

      Delete
  8. Saya dah guna Preve Exec sejak 27 Sept 2012.Mmg k cuma masa mula nak gerak tu ada lembap ckit nak kuat tekan minyak..Jadi saya pasang firestorm ignition coil booster,beli di lowyat..Mmg terasa kelainannya..Masa mula gerak dari P ke D mmg ada peningkatan,tak pyh tekan kuat kreta dah gerak ke depan...Keselesaan mmg terbaik,lain2 masalah adalah masa mula2 tu,engine light dan cvt light menyala masa psg tinted..Lepas tu hilang sendiri dan sampai skrg tiada masalah.Cuma nak kena buat alignment lagi..Kreta lari ke kiri...Overall,mmg puashati dgn Preve Exec ni,saya brani bagi 9/10....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abah... blh bg further info psl firestorm ignition coil booster ni tak? camne dia berfungsi? brape harga dia?

      Delete
    2. firestorm ignition coil booster?? Boleh share maklumat lanjut pasal bendalah tu x?

      Delete
  9. ada rasa lega sikit baca komentar dari tuan2 semua...saya dah mengikuti preve sejak dari awl keluarannya...mmg cukup bnyk komen negatif baik di forum2/fb dll...ikut kemampuan/bajet dan minat mmg sy hanya mampu ambil preve cvt shj...sy berminat dengan luas dlm dan bonetnya...mklum lah dah berkeluarga...hal2 tentang speed dll tu sy tk kisah sgt..tujuan untuk tukar kereta pun bukan untuk sy memecut laju2..cuma bab handling tu sy percaya akn proton..sebelum ni sy guna saga BLM..wife guna myvi...dan dengan tekad dan kepercayaan pada proton,akhirnya sy ambil juga preve cvt...dan skrg sedang dlm proses menunggu kehadiran fire red....(berdebar juga ni)

    ReplyDelete
  10. Bagus review ni..byk info sy dpt...review ni dpt menambah keyakinan sy kpd enjin CFE...lbih2 lg sy da booking utk suprima s...byk y bg komen negatif y hanya based pd pengalaman kereta proton sblum ini dan bkn preve lak tu...

    ReplyDelete
  11. saya pkai preve cvt ja..nk beli cfe yang siap turbo x mampu...tp saya pasang tambah dkat penang bg pickup kuat skit baru habis x sampai rm 600..skrg sgalanya puas hati...dan paling x sangka minyak pun jimat. enjin x bising n pkai jenama work engineering. skadar bkongsi pengalaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://jimatminyakfps.blogspot.com/
      sila klik link diatas untuk lihat bukti dan testimonia pengguna,,info sekadar berkongsi benda yang bermanfaat

      Delete
  12. thanks for your feedback

    Proton engineer

    ReplyDelete
  13. Terima kasih kerana memberi info yang berguna. saya baru saja beli preve executive pada 24 Ogos 2013. Tengok preve terus terpikat tanpa memkirkan tentang keupayaannya. Setakat ni ,betullah seperti rakan2 katakan tentang prestasi preve ni dan saya kena tunggu lepas servis yang pertama. Remote dia memang tidak berbunyi ke? masalahnya kadang2 tak perasan sama ada kereta dan berkunci atau belum.Kalau ada cara nak setting tolong bagi tahu ya.

    ReplyDelete
  14. Saya baru menenpah preve cfe, mulanya agak ragu2 tapi selepas buat research sendiri di Internet n blog saya rasa tak ada major problem untuk model ni, syabas proton!

    ReplyDelete
  15. wah banyak peminat preve exect n cfe ni ingatkan banyak komen - yg dok ckap bukan2 ja tapi nak bli xkemampuan n jeles kot ngan preve ni.... bagi saya la preve exect pon dah ok cuma xlaju mcm cfe yg top standard dia 220 km/j kalau nak dibanding ngan exec punya dalam 180 km/j ja pon....
    cuma nak betanya ngan sahabat sekalian ttg top speed preve anda smua ad pnah sampai 180 km/j atau lebih bleh la ceritakan coz saya punya top sampai situ ja..... :)

    ReplyDelete
  16. Review terbaik bro.. mmg jarang nak dapatkan info review preve cvt exct dgn preve manual..biasa la.. dorg asyik higlight turbo je... yoala.. kita xada turbo kan.. tolong upkan review preve manual plak bro.. jenuh aku cari kt pakcik google.. takjumpa pun...terima kasih...

    ReplyDelete
  17. puas hati bace entry ni..sy pun baru pkai preve sblm raye aritu..sblm bli tgk review mmg byk yg negative..tp tekad mmg nk beli jgk..Alhamdulillah dah 3 bln pakai puas hati..good review bro! :)

    ReplyDelete
  18. Sy dah guna setahun preve Executive CVT ,, berikut kelebihan dan kekurangan :
    kelebihan
    - handling mmg best kalah vios almera
    -Transmisi cvt smooth .. tiada sentakan gear ..option ada SAT
    -ruang dalaman elegence .. terasa kereta conti
    -ruang bagasi sgt2 luas ... puas hati
    -keselamatan ANCAP 5 star .. honda accord 2013 baru 4 star
    -Brek preve superb bro
    Kelemahan
    -Drive by wire .. cvt pikap lambat still boleh terima ..(bleh buat paddle respon)
    -wind noise errr... bukak radio kuat2
    -window terjungkit x rosak tapi mmm... defect dr kilang ..
    -seat keras .. still selesa ...
    -enjin kdg2 susah start .. yg ni subjctive nk uraikan
    -brek bunyi2 tikus .. baru brek calar kena skimming balik
    kesimpaulan Preve kereta yang bagus dan masih terbaek dalam ketegori nya.. harga mampu milik .. preve bukan kereta yg sempurna namun kelemahan itu boleh diperbaiki oleh proton .. member aku pakai almera pon ada problem .. nak tau ape dia ... masalah bearing tayar ... handling x best diaorg guna spring myvi utk nampak rendah .. minyak kuat .. dan macam lagi kereta ni subjektif nak ckp nasib koranglah sekian celotah seposen dr sy

    ReplyDelete
  19. abg sy pakai preve 1.6 cvt 2thn pakai setakat ni tiada masalah...jaga minyak hitam,minyak gear, isi petrol cukup2..mmg jalan

    ReplyDelete
  20. Assalammualaikum.....
    boleh bagitau tak macam mana nak bagi preve jimat minyak selain jangan terlalu speed. saya baru gunakan preve awal october, bila saya speed banyak juga minyak dia makan.. ada any tips tak yang boleh dikongsikan??? dari segi performance saya berpuas hati.

    ReplyDelete
  21. Preve exec trbaik. Mcm kete europe

    ReplyDelete
  22. seriously! preve cfe dan suprima s, boleh beat continental car seperti peugeot 407! :) perfomance ''TWO TUMBS UP'' :)

    ReplyDelete
  23. kereta ni pick up naik 0-100 laju jgk..blh g dlm 10 saat je..lagi2 bila guna gear S..cuma respon mula2 tekan pedal agak lembap..ada apa2 cara lain tidak untuk naikkan respon kereta ini dari awal pedal di tekan??

    ReplyDelete
  24. Sy pakai keta preve auto executive ogos 2012.mmg terbaik trutamanya handling.klu drive hghway 160 mmg tak trasa..suami sy pernah drive 190 balance masih pk..mmg terbaik.mcm review di atas.klu ada kekurgan dr segi masa mula2 nk tekan pedal myk..agk lembap dr gear 1 ke gear 2/3..tp bila dh cecah 80 mmg skjp ja blh naik 140/160.honda civic/accord dll mmg blh challenge la kt hghway..

    ReplyDelete
  25. salam bro, ambe sebenarnya mencari spare part untuk car infotainment proton, mana bleh dapt? siapa supplier ?

    ReplyDelete
  26. Terbaik la bro, +ve review. Kat office aku pun ada 2 orang member baik beli preve premium dan dah lebih setahun pakai. Setakat ni mereka sangat puas hati dengan preve. Pickup power. Aku ingat pun nak angkat satu keter tech lotus ni.

    ReplyDelete
  27. salam....saya pakai preve cfe 2012......masalahnya....speed 140km/j.....tetiba speed drop 70km/j....semua lampu warning menyala....knp? sape2 tau maslah ini...

    ReplyDelete
  28. g anta service centre kak...blh claim tp dgn syarat xpena servis kt lua la..

    kpd geng preve cvt y lain, jgn lupa tukar minyak cvt 20000km. xsama ng minyak AT lain tau

    ReplyDelete
  29. knp bila kite park kete ..try tekan pedal minyak hanya naik 2.5rpm?myvi vios dan yg lain bleh mencecah 5,6,7rpm? bantuan

    ReplyDelete
  30. adakah mmg 2.5rpm shj dia ble naik bila parking

    ReplyDelete
  31. Preve CVT Exec ni so far ok la. Cume ade la beberapa ketidakpuasan hati sket.
    Kekadang nak start enjin mcm tak boleh. Tak tau la ape masalahnye. Nak kata bateri, kereta baru lg. Hmmm

    Masa mula2 beli mmg bnyk masalah. Enjin jerking. Semput2 & mcm nak mati je enjin. Masalah ni kene pegi service centre & buat balik TCU. Reset balik. Ade gak kereta proton yg dah bnyk kali buat TCU pun, enjin tetap gak semput2 & mcm nak mati enjin.
    Ade skali tu nak reverse kete, dah tekan minyak pastu nak tukar ke D, enjin mcm nk mati. Sama jugak bile dari gear D nak ke reverse, enjin mcm nk mati.
    Dulu masa belum buat TCU, mmg tak pick up langsung. Lembap nak mam... Minyak plak cepat habis. Dah buat TCU resolve dah problem tu.

    Acceleration tu mmg x dinafikan mmg slow sikit. Kene press minyak kuat sikit. Nak lebih pecut, gunekan S mode. S mode ni sesuai utk pecut & potong kete. Nak keluar simpang yg berbukit & tak berbukit kena hati2 sket sebab bile tekan minyak mmg slow sket. Gunekan S mode.

    Masalah lain plak, kat bukit yg tinggi time kereta tgh queue, kereta akan mengundur sikit. Ini yg merisaukan saya sebab ade keta lain kat blakang. Kete tak maintain kat position yg kita berenti tu. Kene cepat2 tekan minyak & gunakan S mode.
    Kete preve cvt ni kalau nak parking reverse kat tempat yg berbukit mcm berat sket & takde power.
    Masa saya pergi servis org Proton sendiri bgtau yg Preve CVT ni ramai yg complain. Org Proton sempat kongsi masalah pengguna Preve CVT ni dimana nak naik genting pun x lepas.
    Harap proton dapat atasi masalah2 yg saya sharekan disini.

    ReplyDelete
  32. saya pakai preve ni baru 3 bulan...top speed memuaskan...kena pandai main gear..walaupun auto...masalaynya cermin driver tu suka bunyi bila buka and tutup...itu ja so far yg lain ok..memuaskan...bleh buat club preve kita semua ni,,,

    ReplyDelete