Saturday 20 April 2013

Serik Singgah Di Restoren Ini.....

   Dah lama aku sekeluarga tak pulang bercuti di kampung. Jadi sempena cuti sekolah bulan Mac 2013 ni adalah masa terbaik untuk kami balik kampung. Kami sekeluarga balik kampung dengan Innova kesayangan kami. Dah setahun lapan bulan aku pakai Innova tapi odometer baru menunjukkan 19700km. Purata perjalanan sebulan ialah 980km. Walaupun tak banyak berjalan cuma utk balik kampung dan untuk penggunaan hujung minggu sahaja tapi aku amat puas hati dengan pembelian Innova yang berbaloi baloi ni.

   Hari ni aku bukan nak cerita pasal kereta tapi kisah perjalanan balik kampung di Kota Bharu. Semasa perjalanan melalui Lebuhraya Karak, jalan tidaklah sesak sebab ni masuk hari ketiga cuti sekolah. Biasanya kalau hari pertama cuti Tol Karak jem, Bentong Jem, Raub jem dan perjalanan melalui Kuala Lipis ke Kota Bharu penuh sesak dengan kereta menuju ke Kelantan. Mungkin mereka juga nak balik kampung dan mungkin juga di antara mereka nak berjalan-jalan melihat keindahan dan pembangunan Kota Bharu dan Kelantan amnya.

   Apabila hampir sampai di Gua Musang kami sekeluarga berhenti untuk makan malam di sebuah restoran baru. Letaknya sebelum Bulatan Bandar Gua Musang dan Stesen minyak Esso (kalau tak silap) dari arah KL. Restorannya agak besar dan cantik dan di bina dalam kolam ikan. Restoran ni menyediakan masakan ala Thailand dan Barat. Kami sekeluarga duduk dan memesan masakan panas ala Thai; Aku pesan bihun Hong Kong, bini aku pesan tom yam dan nasi putih, 3 orang anak-anak aku yang berumur dari 5th ke 10th minta 3 nasi goreng sotong dan yang umur 12th minta udang masak masam manis dan minuman (ada sbb mengapa aku sebut semua ni). Setelah setengah jam menunggu makanan tak juga sampai-sampai...aku melihat pelanggan2 lain...mereka pun sama macam aku sekeluarga..resah, boring dan nak marah pun ada...anak2 aku dah merenget nak tidur.  Pelanggan yang menunggu taklah ramai sangat iaitu sekitar 15 orang. Nampaknya ada yang sudah bosan menunggu lalu bertindak pergi ke kaunter...bayar minum dan terus blah.  Aku pun nak ikut sama bangun tapi bini aku suruh sabar... 45 minit berlalu aku sudah hilang sabar...sebab nak balik KB lebih kurang 2 jam setengah ke 3 jam lagi. Aku bangkit dari tempat duduk lalu pergi ke kaunter utk bayar minuman. Tapi penjaga kaunter tu suruh tunggu sekejap dan dia pergi cek makanan. Kebetulan makanan sudah siap dan aku duduk balik. Itupun mengenangkan anak aku nak makan, kalau tak sebab bersama keluarga aku terus blah je...

Makanan sampai.....aku pelik juga tengok Udang masam manis agak banyak dan tomyam yang bini aku pesan pun agak banyak....  bini aku kata ini bukan untuk makan sorang ni. Tanpa banyak bicara kami makan...

   Setelah kami sekeluarga selesai makan, aku pun menuju ke kaunter untuk membuat pembayaran. Bil yang diterima ialah RM62.00. Aku agak terkejut kerana biasanya aku sekeluarga makan masakan ala Thai kat KL taklah semahal ni. Paling tinggi pun makan sup gear box kat Warung Dusun, Bandar Baru Bangi harganya sekitar RM50 shj. Aku cek list harga..udang masam manis RM18 (utk anak aku sorang, biasa utk makan seorang cuma RM5)  dan tomyam RM10...  agak mahal untuk seorang makan...lalu aku tanya penjaga kaunter, makanan ni tak boleh ke pesan untuk seorang makan, penjaga kaunter tu kata harga makanan adalah berdasarkan saiz iaitu SS dan  XL . Aiik..pelik betul..kami minta makanan untuk setiap orang jadi sepatutnya lauk tu taklah banyak sangat sekadar cukup utk seorang makan je..  . Tanpa banyak soal aku bayar juga bil makan tu sebab dah makan nanti tak halal pula makanan yang dah masuk dalam perut kalau tak nak bayar. Dalam hati aku terasa dizalimi kerana tak ikut kesesuaian apa yang di order. Begitu juga dengan waiter, kenalah bagitau kalau harga makanan di restoren mu tu lain harga dengan restoren orang lain.

Pengajaran yang aku dapat di sini kalau nak berniaga pun janganlah cekik darah atau ambil kesempatan. Aku tak kisah sangat bayar mahal kerana bukannya aku tak pernah makan kat hotel, tapi pastikan service cepat dan terbaik, makanan sedap dan pelanggan puas hati. Lain kali aku tak akan singgah lagi kedai ni. Kalau nak makan baik makan kat Bandar Gua Musang jah...
 

No comments:

Post a Comment